Jak często wymieniać olej w samochodzie?

Za bezawaryjną i płynną pracę silnika w samochodzie odpowiada olej silnikowy. Utrzymywanie właściwego poziomu oleju i regularna wymiana na nowy powinna być wpisana do obowiązkowego kalendarza właściciela samochodu. Jak często dokonywać takiej wymiany?

 Dlaczego trzeba wymieniać olej?

Wymiana starego oleju na nowy wielu kierowcom wydaje się bezzasadna. Skoro silnik nadal jest oliwiony, to po co zmieniać olej i wydawać na ten cel pieniądze? Otóż, okresowa wymiana jest niezbędna, ponieważ olej ulega starzeniu się. Traci wraz z upływem czasu swoje pierwotne właściwości fizyczne i chemiczne, w efekcie przestaje spełniać w sposób optymalny funkcję środka smarnego w podzespołach silnika samochodowego. Nie chroni już w odpowiednim stopniu części jednostki napędowej przed zatarciem, przez co łatwiej może dojść do awarii.

Czy wiesz że…?

Efekt starzenia się oleju silnikowego związany jest ze zużywaniem się dodatków uszlachetniających, do których zalicza się dodatki:

dyspergująco-myjące,
antykorozyjne,
podwyższające odporność na utlenianie,
antypienne.

Ulegają one rozpadowi, głównie poprzez utlenianie się, czemu sprzyjają duże naciski i wysokie temperatury, jakie naturalnie występują w silniku samochodu. Olej zużywa się szybciej w wyniku przedmuchów z komory spalania czy zmieszania starego oleju z nowym.

Uwaga!

Większą odpornością na starzenie się charakteryzują się oleje syntetyczne.

Okres przydatności oleju

Zwykle producenci samochodów osobowych rekomendują wymianę oleju po przejechaniu od 10 do 20 tys. km. Niemniej, okres przydatności oleju do użytku może ulec skróceniu, w wyniku:

  • wykorzystywania zanieczyszczonego paliwa niskiej jakości,
  • wysokiej częstotliwości pracy systemów oczyszczania spalin,
  • agresywnego stylu jazdy,
  • złej kondycji silnika.

Nigdy okres wymiany oleju nie powinien być dłuższy od tego, który zaleca producent auta. Można go skrócić, co pozwoli na pełniejsze zabezpieczenie podzespołów silnika samochodowego. Koszt wymiany oleju w profesjonalnym warsztacie mechanicznym jest stosunkowo niewielki zwłaszcza w porównaniu z kosztami naprawy auta jeśli dojdzie do zatarcia silnika. W wyniku utraty przez olej zdolności do utrzymania filmu olejowego zmniejszającego tarcie elementy jednostki napędowej szybko mogą ulec uszkodzeniu. Może dojść do zniszczenia m.in.:

  • cylindrów,
  • tłoków,
  • łożysk ślizgowych wałków rozrządu,
  • turbosprężarki,
  • panewki wału korbowego.

Zużyty olej posiada większe stężenie drobin metalu, które zaczynają działać tak jak panel ścierny. Olej ma mniejszą płynność, a podczas pierwszego rozruchu pojazdu wolniej dociera on do silnika.

Ciekawostka!

Pomimo, że przy intensywnej eksploatacji samochodu podczas długiej jazdy autostradami silnik pracuje stabilnie, nie dochodzi do częstego hamowania i przyspieszania, to jednak jest to praca na wysokich obrotach, zmniejszająca żywotność oleju. Dochodzi do rozbijania cząsteczek oleju na mniejsze, przez co zaczyna on tracić swoje pierwotne właściwości, tj. gęstość i lepkość. Przy użytkowaniu samochodu w takim trybie warto rozważyć częstszą wymianę oleju.

Komentarze