Dodatkowe formalności przy pozwoleniu na budowę. Część pierwsza

 

Jeśli właściwy organ stwierdzi, że nasza inwestycja może znacząco lub potencjalnie oddziaływać na środowisko, jeszcze przed pozwoleniem na budowę, musimy uzyskać decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach.

Dla jakich inwestycji?

Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest obligatoryjne dla przedsięwzięć, które w prawodawstwie określane są jako „mogące zawsze znacząco oddziaływać na środowisko” oraz „mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko”. W praktyce chodzi o takie inwestycje, których realizacja może spowodować negatywne skutki w uwarunkowaniach środowiskowych – przykładowo przekształcenie lub zmiana sposobu wykorzystywania danego terenu lub też budowa jakichś obiektów (ustawodawca wymienia m.in. linie kolejowe, instalacje do przesyłu ropy i innych produktów naftowych, instalacje do wyrobu i przesyłu substancji chemicznych, obiekty jądrowe, sztuczne zbiorniki wodne, składowiska odpadów promieniotwórczych).

Przed jakimi decyzjami?

Jeśli organ uznał, że dana inwestycja może znacząco lub potencjalnie oddziaływać na środowisko, to uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach musi poprzedzić uzyskanie następujących decyzji administracyjnych: decyzji o pozwoleniu na budowę, decyzji o zatwierdzeniu projektu budowlanego, decyzji o pozwoleniu na wznowienie robót budowlanych, decyzji pozwalającej na zmianę sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego konkretnej części, decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, pozwolenia wodnoprawnego na regulację wód, pozwolenia wodnoprawnego na 
wykonanie urządzeń wodnych, decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, decyzji o zatwierdzeniu projektu scalenia lub wymiany gruntów i innych. Jeśli przed wystąpieniem o wydanie wspomnianych dokumentów inwestor nie będzie dysponował decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, postępowanie zostanie zawieszone do czasu jej uzyskania – informuje Bartosz Antos z portalu grunttozysk.

Wniosek

Postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wszczyna się na wniosek podmiotu planującego podjęcie realizacji danego przedsięwzięcia. Po uprzednim przeprowadzeniu oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko właściwy organ wydaje taką decyzję, a inwestor musi dołączyć ją do wniosku o wydanie decyzji wymienionych powyżej. Na złożenie takiego wniosku przysługuje okres czterech lat licząc od dnia w którym decyzja środowiskowa stała się ostateczna.

Od charakteru danego przedsięwzięcia zależeć będzie jaki organ wyda inwestorowi taką decyzję. Może to być regionalny dyrektor ochrony środowiska (drogi, linie kolejowe, sztuczne zbiorniki wodne), generalny dyrektor ochrony środowiska, starosta (scalanie, wymiana lub podział gruntów), dyrektor regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych (zmiana przeznaczenia lasu stanowiącego własność Skarbu Państwa), wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Pełną listę dokumentów niezbędnych przy ubieganiu się o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dyktuje art. 74 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Najważniejszymi dokumentami, decydującymi o sprawnym przebiegu wydawania decyzji, w przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko, jest raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko – karta informacyjna przedsięwzięcia. Precyzyjne sporządzenie tych dokumentów może zadecydować o szybszym przebiegu całej procedury administracyjnej – odpowiednio przygotowana karta informacyjna wyklucza przykładowo obowiązek przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko.

W kolejnej części artykułu: kiedy konieczne będzie przeprowadzenie oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz co powinno znaleźć się w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko?

News will be here