Innowacyjne eco-klocki hamulcowe

Klocki hamulcowe Ferodo Eco-Friction zostały stworzone w dobie ekologicznych rozwiązań, by jak najlepiej dbać o środowisko. To pierwsze klocki hamulcowe, które nie tylko spełniają, ale nawet przekraczają aktualne wymagania przepisów w zakresie zawartości miedzi w klockach hamulcowych.

Zacznijmy od tego, że miedź to jeden z sześciu podstawowych materiałów z których wytwarza się klocki hamulcowe do aut. Z reguły miedź stanowi od 5 do 20 procent masy całego materiału ciernego bezazbestowych klocków organicznych. Zastosowanie miedzi było podyktowane mniejszym zużyciem klocków, obniżeniem hałasu i wibracji – twierdzi specjalista lidera sprzedaży części do aut, sklepu NoweCzesci.pl.

Destrukcyjny wpływ miedzi na życie

Mimo wielu zalet szybko wprowadzono regulacje prawne, które miały na celu ograniczenie użycia miedzi w przemyśle motoryzacyjnym. Regularne raporty Departamentu Ekologii Stanu Waszyngton wykazywały, że średnio 20 proc. miedzi, która osiada na drogach stanowych pochodzi z klocków hamulcowych.

Na zaostrzenie przepisów prawnych zdecydowano się także z powodu tego, że nadmiar miedzi w pokarmie i rurach wodno-kanalizacyjnych ma bardzo negatywny wpływ na zdrowie ludzi – może doprowadzić do wielu dolegliwości, w tym anemii, astmy i trądziku. Miedź to jedynie z pozoru materiał idealny, który dla środowiska i zdrowia ludzi stanowi duże zagrożenie.

Dobre strony ekologii w motoryzacji

Niestety, ale wprowadzenie nowych, często rygorystycznych standardów środowiskowych nie zawsze wychodzi branży motoryzacyjnej na dobre. Kierowcy narzekają m.in. na ograniczenia w sprawności filtrów DPF w warunkach miejskich lub wysokie koszty serwisowania układów klimatyzacji z czynnikiem R1234yf. W przypadku klocków hamulcowych Ferodo Eco-Friction zadbano, by zielona technologia nie powodowała na rynku rozczarowania.

Na pierwszy montaż i rynek wtórny

Klocki hamulcowe Ferodo Eco-Friction pierwotnie miały być dostępne tylko na rynku OEM. Pierwszy fabrycznie wyposażony samochód w ekologiczne klocki Ferodo to Mercedes-Benz Klasy C. Następnie technologia Eco-Friction trafiła m.in. na pierwszy montaż Audi A4. Dalsze miesiące to zastosowanie technologii w kolejnych modelach aut. Na chwilę obecną klocki hamulcowe Eco-Friction można także znaleźć na rynku wtórnym.

Plany na przyszłość

Pierwsze wzmianki negatywnego wpływu pyłu z klocków hamulcowych na to lata 90-te. To okres kiedy wprowadzono zakaz m.in. użycia azbestu. Na początku XXI wieku zakazano natomiast użycia metali ciężkich. Co dalej? Zgodnie z przyjętymi obecnie przepisami do 2021 roku zawartość miedzi w klockach hamulcowych ma zostać zmniejszona do poziomu poniżej 5 procent. Z kolei do 2025 roku do 0,5 proc.

Komentarze