Krajowa „dwunastka” za 118 milionów

W blasku fleszy, na specjalnie zwołanej konferencji prasowej, z udziałem prezydent Agaty Fisz, Zarząd Dróg Miejskich podpisał ze spółką „Budimex” umowę na przebudowę całej krajowej „dwunastki”, przebiegającej przez Chełm. Wykonawca wszystkie prace, począwszy od wykonania projektu technicznego, musi zrealizować w ciągu 38 miesięcy. Za całość dostanie sowite wynagrodzenie w wysokości ponad 118 mln zł!

Dokładnie w środę 14 czerwca br. machina ruszyła. Najpierw zostanie opracowany projekt techniczny. A za trzy lata i dwa miesiące, czyli 14 sierpnia 2020 roku kierowcy pojadą ponad 8-kilometrowym, przebudowanym odcinkiem drogi krajowej nr 12 w granicach administracyjnych miasta. Skończą się narzekania na dziury i garby na Rampie Brzeskiej, czy Rejowieckiej. Będą nowiutkie chodniki, ścieżki rowerowe, zostanie przebudowany most na rzece Uherka. Powstanie też nowa ul. Bieławin, od ronda ZWiN w kierunku oczyszczalni ścieków. Przebudowany będzie wiadukt nad dawną bocznicą kolejową w ciągu al. Przyjaźni. Nad torami kolejowymi w ul. Rampa Brzeska powstanie z kolei nowy wiadukt. Niewykluczone, że przybędą jeszcze trzy nowe ronda. Pierwsze na skrzyżowaniu krajowej „dwunastki” z ul. Okszowską, kolejne u zbiegu ulic Rampa Brzeska i Chemiczna, a następne przy Hutniczej. Będą nowe drogi serwisowe wzdłuż Rejowieckiej, bezpieczne lewoskręty, przystanki autobusowe, sygnalizacje świetlne, a w niektórych miejscach również ekrany akustyczne. Wzdłuż całej drogi znajdą się punkty obsługi roweru miejskiego. Przebudowane zostaną też boczne ulice. Inwestycja wiąże się również z wyburzeniem kilku budynków, ale o tym więcej dowiemy się, gdy powstanie projekt.
To, w co wielu wątpiło, stało się faktem. Miasto po latach oczekiwań przystępuje do przebudowy krajowej „dwunastki”. Wszystko zaczęło się ponad półtora roku temu, od złożenia wniosku do Programu Infrastruktura i Środowisko pn. „Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego”, ogłoszonego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. W listopadzie minionego roku opublikowano listę rankingową wniosków zakwalifikowanych do dofinansowania. Chełmski projekt dostał największe dofinansowanie, 170 mln zł, spośród wszystkich czterech projektów, jakie znalazły się na liście rankingowej. Przy ocenie uzyskał 53 punkty na 80 możliwych do zdobycia. Ponadto pieniądze otrzymały: Częstochowa, Kraków i Koszalin.
Żeby otrzymać dodatkowe punkty, Zarząd Dróg Miejskich w Chełmie jeszcze przed złożeniem wniosków ogłosił przetarg na wyłonienie wykonawcy, metodą „zaprojektuj i wybuduj”. Zgłosiły się trzy firmy. Najkorzystniejszą stawkę zaproponował „Strabag” z Pruszkowa – 98 mln zł, ale jego oferta została odrzucona. Komisja przetargowa po zbadaniu dokumentów stwierdziła, że cena jest rażąco niska, a w swojej ofercie firma nie uwzględniła wielu istotnych rozwiązań. Protest „Strabaga” do Krajowej Izby Odwoławczej na nic się nie zdał, gdyż został odrzucony. Sprawił jedynie, że ZDM dopiero w ubiegłą środę 14 czerwca br. mógł podpisać umowę z wyłonionym wykonawcą, znaną w budownictwie drogowym spółką „Budimex”. Kontrakt parafowano w blasku fleszy, na specjalnie zwołanej w urzędzie miasta konferencji prasowej. Podpisali go Krzysztof Tomasik – dyrektor Zarządu Dróg Miejskich i Dariusz Blocher – prezes „Budimexu”.
„Budimex” na realizację wszystkich prac, z wykonaniem projektu technicznego włącznie, ma dokładnie 38 miesięcy. Za to dostanie wynagrodzenie w wysokości 118 mln zł. Około 15-20 proc. tej kwoty pokryje miasto z własnego budżetu. Reszta to unijne dofinansowanie.
Prezydent Chełma, Agata Fisz, podziękowała wszystkim zaangażowanym w ten projekt. – Nikogo nie trzeba przekonywać, jak ważna jest to dla miasta inwestycja. Liczymy, że lepsza droga, oprócz znacznego usprawnienia komunikacji i ułatwienia życia mieszkańcom, skłoni przedsiębiorców do inwestowania w naszym mieście – mówiła A. Fisz. Prezydent wspomniała też o roli, jaką w dążeniu do zdobycia unijnych funduszy, odegrała firma „Ekkom” z Krakowa, która przygotowała wniosek o dofinansowanie. Na ręce prezesa spółki, Janusza Bohatkiewicza, podziękowania złożył również wiceprezydent Józef Górny, który podpisanie kontraktu określił jako wielki sukces miasta. Górny miał również udział w uzyskaniu pieniędzy z UE. Jako ekspert od zamówień publicznych, stanął na czele zespołu, który przygotował skuteczną odpowiedź na odwołanie „Strabaga”. – Podpisanie umowy to nie koniec pracy urzędników, bo projekt trzeba jeszcze rozliczyć, a to będzie nie mniej trudne zadanie – podkreślił wiceprezydent.
Podczas trwania prac Chełm czekają znaczne utrudnienia w ruchu, ale zdaniem prezydent Agaty Fisz, wykonawca sobie z nimi poradzi. Prezes Budimexu zapewnił, że jego spółka ma niemałe doświadczenie w tak dużych inwestycjach. – Pierwszy raz będziemy pracować w Chełmie, ale w województwie lubelskim nasza firma zrealizowała już kilka obszernych projektów – mówił prezes Budimexu, Dariusz Blocher. – Pracowaliśmy przy alei Solidarności w Lublinie, czy na lotnisku w Świdniku. Jesteśmy największym przedsiębiorstwem infrastrukturalno-usługowym w Polsce i nie zawiedliśmy żadnego inwestora – zapewniał D. Blocher.
Prezes zapowiedział, że przebudowa „dwunastki” zostanie podzielona na 12 etapów. Na razie, firma ma 16 miesięcy na opracowanie szczegółowego projektu i uzyskanie niezbędnych zezwoleń. Kolejne 22 miesiące to czas, w którym musi w pełni wykonać zakontraktowane w umowie zadania inwestycyjne. Pierwszym etapem prac będzie przebudowa odcinka Rejowieckiej, od ronda Dmowskiego do ul. Szpitalnej. – „Budimex” zapewnił nas, że przerzuci do Chełma duże siły i będzie chciał jak najszybciej zrealizować całą inwestycję – mówi dyrektor Tomasik. – Podwykonawcami i dostawcami materiałów budowlanych będą również firmy z Chełma i okolic. (srp)

News will be here