Niewdzięczna biologia z historią

Niewdzięczna_biologia__..._STR_16_(12) Niewdzięczna_biologia__..._STR_16_(11) Niewdzięczna_biologia__..._STR_16_(10) Niewdzięczna_biologia__..._STR_16_(9) Niewdzięczna_biologia__..._STR_16_(8) Niewdzięczna_biologia__..._STR_16_(7) Niewdzięczna_biologia__..._STR_16_(6) Niewdzięczna_biologia__..._STR_16_(5) Niewdzięczna_biologia__..._STR_16_(4) Niewdzięczna_biologia__..._STR_16_(3) Niewdzięczna_biologia__..._STR_16_(1) W środę, 20 kwietnia zakończył się trzydniowy maraton egzaminacyjny gimnazjalistów.
Można ten egzamin oblać i ukończyć szkołę, ale jego wyniki mają jednak duże znaczenie.  Liczba punktów decyduje o przyjęciu do najlepszych szkół ponadgimnazjalnych i tym samym o lepszej przyszłości uczniów.
Według danych CKE do egzaminu gimnazjalnego przystąpiło w minionym tygodniu 21 049 uczniów z Lubelszczyzny. Zmagali się z z historią, wiedzą o społeczeństwie, językiem polskiego, biologią, chemią, fizyką, geografią, matematyką i językiem obcegym. W sali egzaminacyjnej spędzili w sumie po 360 minut, a ci, którzy zdawali egzamin rozszerzony z języka nowożytnego jeszcze o godzinę więcej. W  województwie lubelskim najczęściej wybieranym językiem był angielski. Poziom podstawowy z angielskiego zdawało 17 556 osób a rozszerzony – 17 184 osoby. Drugim z kolei, najchętniej wybieranym językiem był niemiecki: poziom podstawowy wybrało 1386 osób, rozszerzenie zdawały 154 osoby.
Niektóre pytania dały w kość
W tym roku o trudności na egzaminie zapytaliśmy uczniów z Gimnazjum nr 8 na lubelskich Łęgach.
Emilię Nowak  najbardziej  zaskoczyły zadania z biologii, bo okazało się, że traktowały ich, podobnie jak na egzaminie próbnym o optyce.
– Jeśli się dużo przygotowuje i korzysta z arkuszy z ubiegłych lat, to da się wyłapać rzeczy, które się powtarzają – tłumaczyła Emilia. – Do egzaminu zaczęłam się przygotowywać na dwa tygodnie przed. Skupiłam się na nauce, nie wychodziłam z domu, poświęcałam po dwie godziny dziennie na powtórzenia. Najbardziej bałam się historii, bo z matematyki wiedziałam mniej więcej, co będzie. Angielski na poziomie podstawowym był łatwy. Bardzo bym się chciała dostać do klasy biologiczno-chemicznej z rozszerzonym angielskim w XXIII LO – zaznaczyła.
Również Kacper Wójcik uważa, że egzamin nie był taki trudny – Spodziewałem się, że to będzie coś bardzo trudnego,  bo wszyscy mnie  na to przygotowywali. Najbardziej zaskoczyła mnie charakterystyka na egzaminie z języka polskiego. Nauczyciele naciskali, żeby się uczyć rozprawki, a tu taka niespodzianka – powiedział. Kacper nie zdecydował jeszcze,  jaką szkołę wybierze. Myśli o Zespole Szkół Elektronicznych  na Wojciechowskiej albo o XXVII LO.
Kamilowi Łysiakowi najwięcej problemów przysporzyły zagadnienia z biologii i historii, a zwłaszcza liczne daty.
– Na  egzaminie z historii było sporo zadań, w których trzeba było znać daty, a na innych przedmiotach wystarczyło wykorzystać dostępne dane – mówił Kamil. – W nauce do egzaminu bardzo wspierali nas nasi nauczyciele. Z niektórymi mieliśmy specjalne lekcje dodatkowe i powtarzaliśmy wszystko, co się dało – zaznaczył. Kamil chce wybrać taką szkołę, do której będą też chodzić jego znajomi. Chce zostać w Zespole Szkół nr 10, bo ciekawi go nowy profil tej placówki: klasa informatyczna z grafiką komputerową.
„Było łatwe”?
Egzamin bez poważniejszych zawirowań minął również w Świdniku. Uczniowie zgodnie przyznawali, że bez większych problemów poradzili sobie z językiem polskim i angielskim.
– Chociaż my bardzo ostrożnie podchodzimy do deklaracji, że „było łatwe” – mówi Krystyna Zarosińska, dyrektor Gimnazjum nr 1 w Świdniku. – Cieszy nas natomiast, że uczniowie nie byli niczym zaskoczeni i w egzaminacyjnych zadaniach nie pojawiły się zagadnienia, które wcześniej nie były omawiane na lekcjach.
Uczniowie narzekali za to na problemy z chemią. – Ten przedmiot już tradycyjnie jest kłopotliwy – mówi Krystyna Zarosińska. – Gimnazjaliści tłumaczyli, że na wykonanie wszystkich zadań mieli za mało czasu.
Teraz uczniowie muszą się uzbroić w cierpliwość, bo na wyniki egzaminów poczekają do 17 czerwca.
(EM.K.)

Komentarze