Skoda Rapid Spaceback 1,2 TSI 105 KM

Skodę Rapid w wersji Spaceback, choć jej wymiary na to nie wskazują, w wielu aspektach można śmiało zestawić z autami kompaktowymi. Samochód prowadzi się bardzo pewnie, ma mnóstwo wyposażenia dodatkowego, a bagażnik o pojemności 550 l przewyższa wiele aut z wyższego od Rapida segmentu C.

Nadwozie i wnętrze

Stylistyka Rapida, mimo że nie jest porywająca, może się podobać. Niezłe proporcje, obłe kształty tu i ówdzie podkreślone przez ostre, proste przetłoczenia i duża powierzchnia przeszklona może nie czynią ze Skody samochodowej piękności, ale z pewnością przypadną do gustu kierowcom stawiającym na skromność, prostotę i funkcjonalność. Podobnie jest z wnętrzem, które ewidentnie zaprojektowane zostało nie po to, by cieszyć pasażerów doznaniami wzrokowymi, ale by czynić podróż maksymalnie wygodną i nieskomplikowaną. Kabina – wykończona dość twardymi, ale doskonale spasowanymi materiałami – jest prosta, ale wykończenie w kolorze czarnym i kremowym świetnie ożywia to dość surowe wnętrze. Poza tym Rapid charakteryzuje się doskonałą ergonomią wnętrza, która jest wręcz wzorcowa. Wszystkie pokrętła, przyciski, włączniki są w zasięgu ręki kierowcy, podobnie jest z panelem sterowania klimatyzacji. Na słowa uznania zasługuje też pozycja za kierownicą, naprawdę wygodne fotele i całkiem spora przestrzeń na nogi w drugim rzędzie siedzeń. Jednak największym atutem Rapida jest jego kufer – 550 litrów pojemności czyni go bezsprzecznie królem segmentu.

Silnik i skrzynia biegów

Pod maską testowego Rapida znalazł się benzynowy silnik TSI o pojemności 1,2 l i mocy 105 KM. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki to 175 Nm, który jest dostępny w szerokim zakresie – od 1 500 obr./min. do 4 100 obr./min. Dzięki temu Rapid radzi sobie na drodze całkiem żwawo – pierwsza setka na liczniku pojawia się po 10,3 s, a wskazówka prędkościomierza zatrzymuje się na 195 km/h. Niestety, powyżej 120 km/h silnik staje się irytująco głośny i traci elastyczność, a dynamiczne przyspieszanie musi być okupione redukcją do „trójki”. Z rezerwą należy też traktować katalogowe spalanie Rapida (5,4 l/100km), bo średnio auto zadowala się około 7 litrami bezołowiówki. Żadnych zastrzeżeń nie można mieć za to do 6-biegowej skrzyni, która pracuje bardzo gładko, a wszystkie przełożenia wchodzą na miejsce bez najmniejszych oporów.

Zawieszenie i komfort jazdy

Podróżowanie Rapidem po równych ulicach, których wciąż mamy jak na lekarstwo jest bardzo przyjemne i komfortowe. Auto świetnie trzyma się drogi, bardzo dobrze skręca i prawie w ogóle się nie przechyla, nawet w ciasnych łukach. Niestety, czar pryska jak mydlana bańka, gdy wracamy do rzeczywistości i wjeżdżamy na zwykły, polski asfalt. Na nim twarde, zawieszenie Rapida dość mocno daje się we znaki.

Wyposażenie i cena

Cennik Skody Rapid Spaceback otwiera kwota 57 600 zł. Testowe auto zostało wyposażone o wiele lepiej, niż podstawa. Na jego pokładzie znajdziemy m.in. klimatyzację, tempomat, skórzaną wielofunkcyjną kierownicę, reflektory do jazdy dziennej, światła przeciwmgłowe, 17-calowe obręcze kół, podgrzewane siedzenia, system nawigacji satelitarnej i wiele innych.

News will be here