Wielka szosa zmiecie domy?

Ogromne zainteresowanie wykazali mieszkańcy podczas konsultacji społecznych dotyczących przedłużenia tzw. trasy Zielonej, czyli ul. Lubelskiego Lipca 80, od wysokości ul. Cukrowniczej do wlotu w ul. Krochmalną.

Planiści i projektanci udostępnili projekt nowego odcinka drogi, a zainteresowani mieszkańcy ulic Dzierżawnej, Ciepłej, Przeskok czy Włościańskiej wypatrywali i dopytywali o to, czy ich budynki stoją w kolizji z przedłużaną drogą…
Spotkanie, zorganizowane przez radę dzielnicy Za Cukrownią, wpisuje się w szerszy kontekst. Urząd miasta pracuje nad zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla rejonu między Bystrzycą a torami kolejowymi od parku Ludowego po Krochmalną. Będzie to obszar dużych inwestycji w najbliższych latach to nie tylko przedłużenie Lubelskiego Lipca 80, ale i rewitalizacja Parku Ludowego czy budowy nowego dworca autobusowego. Te inwestycje mają być realizowane w podobnym czasie, nie wcześniej niż w 2020 roku.
– Chcemy je powiązać. Różnica jest tylko w zasobach dofinansowania unijnego – przy dworcu są to fundusze Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT), przedłużenie Lubelskiego Lipca 80 wykonamy przy wsparciu Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) – wyjaśniał Artur Szymczyk, zastępca prezydenta Lublina ds. inwestycji i rozwoju. Plany przedłużenia ulicy Lubelskiego Lipca dotyczą lat 2020-2022. To zadanie wstępnie oszacowano na ok. 50 mln zł.

Skrzyżowanie przed przedłużeniem

Wcześniej miasto zamierza przebudować układ drogowy ulic Krochmalnej, Diamentowej i Lubelskiego Lipca 80, która będzie krzyżować się z pierwszą z arterii. – Wynika to z dopasowania terminów realizacji do terminów otrzymywania dotacji – mówi Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.
Diamentowa będzie połączona z zachodnim odcinkiem Krochmalnej estakadą. Ruch na tej osi zostanie poprowadzony górą, ponad skrzyżowaniem Krochmalnej z przedłużeniem Lubelskiego Lipca w kierunku Czubów, przed mostem nad Bystrzycą.
Razem z przebudową fragmentów Diamentowej (do wiaduktu kolejowego) i Krochmalnej (do rzeki oraz do ul. Betonowej) inwestycja pochłonie ok. 48,5 mln zł. Na to zadanie są już dokumenty, ostateczną datę wykonania określono na maj 2019 roku. Miasto czeka na wykonawcę robót.

Kanalizacja, wywłaszczenia

Po rozpoczęciu konsultacji mieszkańcy rejonu okolic byłej cukrowni długo analizowali mapy wywieszone przez magistrat. W miejscu rozwidlającej się dziś przy Bystrzycy ulicy Dzierżawnej czy w okolicach Ciepłej znajdzie się w końcu droga klasy głównej (G) o dwóch jezdniach i trzech pasach ruchu w obu kierunkach. W najbardziej ruchliwym miejscu – skrzyżowaniu z Włościańską – będą aż cztery pasy – skrajne do skrętu, a dwa do jazdy na wprost. – Na całej długości przedłużenia, od strony rzeki, będzie 2-metrowy chodnik i 2,5-metrowa ścieżka rowerowa. Do przedłużanej ulicy będą wbiegać mniejsze uliczki dzielnicy, Radzikowska, Betonowa, Przeskok – wyjaśniał Arkadiusz Palka, przedstawiciel projektanta, firmy Mosty Katowice. – W projekcie występuje 59 kolizji z budynkami mieszkalnymi i 44 z inną zabudową. Założyliśmy ingerencję w minimalnym stopniu. Najwięcej kolizji naliczyliśmy na skrzyżowaniu Lubelskiego Lipca z Włościańską i w rejonie Dzierżawnej.
Mieszkańcy pytali też o kwestie wywłaszczeń i podciągnięcie w rejon nadrzeczny kanalizacji. Będzie ona budowana przez lubelskie wodociągi jako odrębne zadanie w projekcie
– Co z wywłaszczeniami jeśli jest się właścicielem przez zasiedzenie? – padały pytania.
– Żeby uzyskać odszkodowanie, musicie uregulować państwo wpisy w księgach wieczystych. Musimy wiedzieć, komu wypłacamy środki. Jeśli chodzi o informowanie o tym, to nie ma takiej opcji, że nie zostaniecie powiadomieni wcześniej – zapewniał wiceprezydent Artur Szymczyk.
Osoby bez prawa własności, których budynki obejmie wywłaszczenie w ramach specustawy drogowej nie zostaną na lodzie. Jednak wcześniej muszą wziąć sprawy w swoje ręce. Konieczna będzie weryfikacja m. in. w Wydziale Spraw Mieszkaniowych UM Lublin.
Na 27 czerwca Wydział Planowania przewidział dyskusję przy wyłożeniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla omawianych terenów. Odbędzie się ona w ratuszu. Tematów jest mnóstwo, nie tylko nowy odcinek Trasy Zielonej, ale i dworzec, Park Ludowy…
BARTŁOMIEJ CHUDY

Indywidualne konsultacje

Przedłużenie tzw. trasy Zielonej wiąże się z procedurą wywłaszczeniową. Dla mieszkańców i właścicieli działek, które stoją w kolizji z planowaną inwestycją, będzie to podwójne wyzwanie. To nie tylko zmiana miejsca zamieszkania, ale i liczne oraz skomplikowane procedury prawne, zwłaszcza dla tych, którzy nie dysponują aktem własności.
Dla ułatwienia rozpoczynają się indywidualne konsultacje z prawnikami i pracownikami ratusza. Pierwsze odbędą się już w ten poniedziałek (5 czerwca) o godz. 16:30 w siedzibie rady dzielnicy Za Cukrownią (SP nr 17, ul. Krochmalna 29). Obecność potwierdzili pracownicy Wydziału Spraw Mieszkaniowych ratusza. BCH

Komunikacyjna katastrofa?

Pierwsza z inwestycji drogowych, w nowy układ drogowy na skrzyżowaniach Diamentowa-Krochmalna-Lubelskiego Lipca, spotkała się już z krytyką Rady Kultury Przestrzeni. Doradcy prezydenta w sprawach dotyczących planowania przestrzennego zdecydowanie sprzeciwiają się projektowi, który zakłada budowę estakady. – To absurdalna propozycja, droga do komunikacyjnej katastrofy – mówi w kontekście planowanej estakady na Krochmalnej Jan Kamiński, przewodniczący Rady Kultury Przestrzeni. – Zamknie ruch ze starej Krochmalnej w kierunku Diamentowej i to zanim zostanie wykonane alternatywne dla rejonu przedłużenie Lubelskiego Lipca.
Ponadto RKP uważa, że „zaprojektowany wariant faworyzuje komunikację indywidualną kosztem zbiorowej” i to „na jednej z ważniejszych w przyszłości (dla Czubów i Wrotkowa) osi”.
Zdaniem doradców, sens ma zamykanie „ringów”, czyli szybkich dróg wewnętrznej obwodnicy miasta, odprowadzającej ruch z dzielnic (również przedłużenie ul. Dywizjonu 303 do Wrotkowskiej), ale z uszanowaniem pobliskiej przyrody. A w pobliżu nowego układu drogowego znajduje się dolina Bystrzycy i Lubelski Klub Jeździecki, obszary przyszłej rewitalizacji przyrzecznej…
Zamiast „przepłacania” za estakadę, Rada proponuje oszczędniejszy wariant z jednopoziomowym skrzyżowaniem wszystkich ulic. Zdaniem RKP taki układ, z sygnalizacjami zagwarantowałby bezpieczniejszy, bardziej płynny ruch z Wrotkowa, czy przyszłego dworca autobusowego, który zostanie przeniesiony w sąsiedztwo dworca PKP.
Inaczej widzą to w ratuszu. – Skrzyżowania w jednym poziomie mamy aktualnie i doskonale pokazuje, jakie problemy są z tym związane – mówi Karol Kieliszek z biura prasowego ratusza.
Starą Krochmalną, prowadzącą do licznych zakładów pracy doradcy widzą jako ulicę z pierwszeństwem dla komunikacji i służb miejskich. – Popieramy plany pozostawienia otwartego wylotu ul. Krochmalnej tylko dla komunikacji miejskiej, pojazdów uprzywilejowanych oraz służb technicznych i skierowanie pozostałego ruchu przez ul. Lubelskiego Lipca `80. BACH

News will be here