Zakupy przez internet – wygoda czy ryzyko?

W dzisiejszym, coraz bardziej cyfrowym świecie większość z nas chociaż raz dokonywała zakupów przez internet. Niezaprzeczalnie oszczędzamy w ten sposób czas, nierzadko także pieniądze. Jednak wciąż mamy podstawy do obaw, ponieważ w sieci bardzo łatwo trafić na oszustów. Jak bezpiecznie kupować przez internet?

Według badań coraz więcej Polaków robi zakupy przez internet – dziś jest to już ponad 50% polskich internautów. Co ciekawe, nie są to już przedstawiciele pokolenia Y, ale także coraz starsi użytkownicy. Przedmiotem internetowych transakcji są najróżniejsze rzeczy: najczęściej są to odzież i obuwie, ale coraz częściej zakupujemy w ten sposób sprzęt AGD, a nawet produkty spożywcze oraz sprzęt do wyposażenia domu.

Kiedy decydujemy się na zakupy w internecie, zadbajmy o swoje bezpieczeństwo. Płacąc za zakupy korzystajmy z bezpiecznych form płatności – korzystając z paysafecard zrobimy to tak samo łatwo, jakbyśmy mieli wyciągnąć pieniądze z kieszeni. Osobiste konta płatności online pozwalają na to, żeby nie podawać swoich danych osobistych, bankowych ani kart kredytowych w każdym miejscu w sieci, w którym dokonujemy zakupów.

Najczęstszym problemem przy dokonywaniu zakupów przez internet jest… brak towaru. Jeśli nie dostaniemy przesyłki w określonym w umowie czasie, spróbujmy najpierw skontaktować się ze sprzedającym. Pomyłki zdarzają się wszystkim, także internetowym handlarzom. Jeśli jednak nie uzyskamy odpowiedzi, nie bójmy się zgłosić oszustwa do instytucji chroniących praw konsumentów, na policję oraz portalowi, za pośrednictwem którego doszło do transakcji.

Zanim dokonamy zakupu, sprawdźmy dokładnie od kogo kupujemy – czytajmy zawsze opinie innych użytkowników, nie ufajmy w ciemno. Często zbyt atrakcyjna cena towaru powinna być przesłanką do jeszcze dokładniejszego sprawdzenia, czy aby na pewno transakcja jest bezpieczna. Kiedy kupujemy cenniejsze rzeczy (kolekcjonerskie, sprzęty domowe czy markowe ubrania), warto wybrać opcję zakupu towaru z możliwością zapłaty za niego przy odbiorze przesyłki.

Pamiętaj, że zawsze masz prawo zwrócić towar zakupiony w sklepie internetowym, tak samo jak w stacjonarnym. Jeśli dotarł do Ciebie uszkodzony egzemplarz, niespełniający Twoich oczekiwań lub niezgodny z opisem – nie bój się, prawo stoi po Twojej stronie. Konsument ma prawo odstąpić od zawartej umowy bez podawania przyczyn i bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek dodatkowych kosztów (także za przesyłkę zwrotną), a sprzedający musi zwracany towar przyjąć. Aby tego odstąpić od umowy, musimy złożyć stosowne oświadczenie na piśmie i przesłać je sprzedającemu w ciągu 10 dni. Jeśli sprzedawca nie poinformował nas o takiej możliwości – termin dostarczenia oświadczenia przedłuża się do 3 miesięcy. Następnie wysyłamy towar w stanie nienaruszonym, a sprzedawca musi oddać nam pieniądze w przeciągu 14 dni. Wyjątkami, kiedy nie możemy w ten sposób odstąpić od umowy, są zwroty nagrań audio-wizualnych, zapisanych na nośnikach programów (w tym także i gier) komputerowych po usunięciu przez kupującego oryginalnego opakowania (folie chroniące, itp.), przedmiotów zakupionych na aukcjach internetowych, artykułów robionych na specjalne zamówienie oraz artykułów, które ulegają szybkiemu zepsuciu (jedzenie, napoje, itp.).

Zakupy przez internet to zakupy XXI wieku. Żeby ich dokonywać nie musimy wychodzić z domu, ba, nawet nie musimy opuszczać wygodnego łóżka. Możemy ich dokonywać o każdej porze dnia i nocy, a co najważniejsze oszczędzamy przy tym pieniądze. Warto więc korzystać z dobrodziejstw techniki i robić zakupy w internecie – jednak róbmy to zawsze z głową i nie dajmy się oszukać.

Artykuł partnera

Komentarze