„Mały na zewnątrz. Duży w środku”. To było hasło reklamowe Volkswagena Polo 50 lat temu. Kiedy ten mały samochód pojawił się na rynku na początku maja 1975 roku, nikt nie spodziewał się, że ten niezwykle kompaktowy dwudrzwiowy pojazd stanie się bestsellerem – krajowym i międzynarodowym, przez pięć dekad, w ciągu sześciu generacji, z kilkoma prestiżowymi nagrodami, z ponad 20 milionami sprzedanych egzemplarzy i jako pionier w segmencie samochodów kompaktowych.
Polo oznacza przystępną cenowo mobilność na poziomie podstawowym. Kiedy pierwsze nowe Polo trafiły do sprzedaży w salonach, były częścią nowej rodziny modeli Volkswagena, która podbiła ulice na początku lat 70. Wiosną 1975 roku kanciasty mały samochód podążył za Passatem (1973) i Golfem (1974) z młodej wówczas generacji modeli chłodzonych cieczą, która zastąpiła legendarnego VW Beetle. Przez sześć generacji modeli jasne jest, że ogólna koncepcja – składająca się z uczciwego stosunku ceny do wydajności, wysokiej wartości użytkowej, pionierskiej technologii dla klasy małych samochodów i oczywiście atrakcyjnego designu – jest nadal popularna i uczyniła model bestsellerem.
Ponadto Polo od dziesięcioleci z powodzeniem kształtuje segment samochodów kompaktowych. Uznanie ze strony krajowych i międzynarodowych mediów branżowych obejmuje nagrody, takie jak Samochód Roku 2010, Światowy Samochód Roku 2010 i Światowy Samochód Miejski 2018.
To, co zaczęło się jako prosty dwudrzwiowy pojazd w 1975 roku, zostało dopracowane i rozbudowane w wielu aspektach na przestrzeni pięciu dekad: w sumie w sześciu generacjach, jako hatchback Polo, jako coupé, jako sportowy G40 lub GTI , jako kolorowy Harlequin, jako kombi, jako notchback o nazwie Derby, jako CrossPolo o uderzającym wyglądzie terenowym, jako wydajne Polo BlueMotion i oczywiście jako niezwykle dynamiczne Polo R WRC, które zostało ukoronowane czterema tytułami mistrza świata w Rajdowych Mistrzostwach Świata w latach 2013-2016. Każda generacja Polo oferowała więcej przestrzeni i komfortu, bardziej wydajne silniki i innowacyjne funkcje bezpieczeństwa.
Wprowadzono nowe funkcje, takie jak przednie i boczne poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, napinacze pasów i ABS, które zapewniły sukces Polo. Następnym ważnym krokiem była modułowa platforma MQB (Machine Crossverse Matrix), która wyznaczyła nowe standardy pod względem łączności, bezpieczeństwa i dynamiki jazdy, a także uczyniła model jeszcze bardziej cyfrowym i innowacyjnym.
Również dziś ten mały samochód może pochwalić się systemami wspomagania i wygody, które w innym przypadku byłyby dostępne tylko w wyższych klasach pojazdów. Model ten nadal cieszy się dużą popularnością na całym świecie i będzie aktualizowany w 2025 roku. Doskonałym przykładem jest Polo GTI , którym można teraz jeździć jeszcze dynamiczniej – dzięki elektronicznej kontroli stabilności (ESC), którą można dezaktywować, oponom o wysokiej wydajności oraz nowemu zawieszeniu i układowi kierowniczemu.