7 porad umożliwiających lepszą ocenę wydajności pracowników

Ocena wydajności pracowników ułatwia firmom skuteczne osiąganie celów biznesowych. Poznaj 7 porad, dzięki którym będziesz efektywniej oceniać Twój zespół.

Plan artykułu:

  1. Czym jest ocena wydajności pracowników?
  2. Po co w ogóle oceniać wydajność pracowników?
  3. 7 porad, dzięki którym ulepszysz ocenę wydajności w firmie
  4. Podsumowanie
  1. Czym jest ocena wydajności pracowników?

Ocena wydajności pracowników to proces monitorowania i analizy tego, jak pracownicy wykonują swoje zadania i osiągają cele. Pomaga ona odkryć mocne i słabe strony pracownika oraz wskazuje obszary działań wymagające poprawy. Ocenie wydajności podlegają różne elementy – wszystko zależy od priorytetów firmy i specyfiki stanowiska pracy. Przeważnie ocenia się:

  • jakość realizowanych zadań,
  • terminowość,
  • wiedzę techniczną,
  • to, czy pracownik angażuje się w pracę i wykazuje się inicjatywą, np. proponuje nowe rozwiązania;
  • umiejętności komunikacji i współpracy
  • oraz inne aspekty ważne dla danej organizacji.
  1. Po co w ogóle oceniać wydajność pracowników?

Ocena pracownika jest kluczem do skutecznego i wydajnego funkcjonowania firmy. Warto ją badać, ponieważ:

  • poprawia jakość pracy zespołu, a co za tym idzie – jakość usług i produktów oferowanych przez firmę;
  • pozwala „trzymać rękę na pulsie” – monitorować na bieżąco postępy pracowników w realizacji celów i osiąganiu wyników i sprawdzać, jak odnosi się to do potrzeb firmy;
  • pomaga motywować pracowników – poprzez udzielanie informacji zwrotnej o postępach i obszarach wymagających poprawy;
  • umożliwia wykrycie luk kompetencyjnych w zespole, a co za tym idzie – zaplanowanie szkoleń, które pomogą uzupełnić wykryte braki;
  • ułatwia podjęcie decyzji dotyczących dodatkowego wynagrodzenia pracowników za skuteczność i wyniki.
  1. 7 porad, dzięki którym ulepszysz ocenę wydajności w firmie

Tyle teorii. Przejdźmy do praktyki. Oto 7 sposobów, które pozwolą Ci poprawić sposób oceniania wydajności członków zespołu. Sprawdź, czy już z nich korzystasz, a jeśli nie – koniecznie zacznij, a szybko zauważysz efekty zmian.

Porada nr 1

Zawsze konkretyzuj cele i oczekiwania. W sprawie wyznaczania celów nie zdawaj się ani na los, ani na inwencję własną pracowników. Ustalaj cele zgodne ze strategią firmy – jasne, mierzalne, dostosowane do danego stanowiska. Stosuj metodę KPI – wskaźniki efektywności pomogą Ci w bieżącym kontrolowaniu działań.

Porada nr 2

Działaj według planu. Samo stworzenie planu ocen to za mało, trzeba się tego planu trzymać. Regularnie przeprowadzaj oceny wydajności – niech każdy z pracowników wie, kiedy przyjdzie mu się pochwalić wynikami. Dzięki poczuciu cykliczności pracownicy będą bardziej angażować się w realizację zadań.

Porada nr 3

Nie wymyślaj koła na nowo, używaj narzędzi do monitorowania wydajności i nie marnuj czasu na ślęczenie w tabelkach. Jeśli jeszcze nie wiesz, jak oprogramowanie HR pomaga zmniejszyć koszty firmy, to zobaczysz zdecydowaną różnicę właśnie na przykładzie ocen pracowniczych. Dzięki odpowiednim narzędziom zaplanujesz jak ma wyglądać ocena wydajności dla każdego stanowiska (szablony rozmów 1:1, szablony ankiet) oraz jak często ma się ona odbywać (firmowy kalendarz).

Porada nr 4

Zbieraj informacje zwrotne od pracowników. Wykorzystaj ankiety eNPS, aby mieć lepszy wgląd w to, czym żyje Twój zespół. Być może zespół mierzy się z wewnętrznym konfliktem lub problemem, który wpływa na efektywne działanie. Być może Twoi pracownicy mają własne pomysły na polepszenie jakości pracy – zawsze warto wysłuchać drugiej strony.

Porada nr 5

Znasz powiedzenie „ucz, się ucz, nauka to potęgi klucz”? Ono się nie przeterminowuje! Zachęcaj pracowników do rozwijania kolejnych kompetencji i podnoszenia kwalifikacji. Rozwijanie umiejętności pozwala pracownikom lepiej organizować pracę własną i działać wydajniej.

Porada nr 6

Działaj elastycznie. Kiedy ustalasz cele na pewno kalkulujesz, czy da się je osiągnąć. A czy bierzesz pod uwagę, że sytuacja na rynku w Twojej branży może się zmienić? Czy masz plan awaryjny? Czy śledzisz trendy, dostosowujesz technologię, zapewniasz zespołowi nowoczesne narzędzia? Wewnętrzne procedury postępowania i dostęp do technologii z pewnością wpływają na jakość pracy, a co za tym idzie, na wynik ocen wydajności.

Porada nr 7

Analizuj, analizuj, analizuj. Po zakończeniu oceny wydajności przeanalizuj otrzymane wyniki. Oceniaj całość, a nie tylko wycinek rzeczywistości. Wyznacz obszary wymagające ulepszeń i nie bój się przeprowadzać zmian.

  1. Podsumowanie

Wykorzystaj nasze 7 porad i zmień swój system ocen na lepszy:

  • zautomatyzuj procedury, które niepotrzebnie zabierają Ci czas,
  • dostarcz pracownikom informacji zwrotnych i odpowiednich narzędzi,
  • skup się na budowaniu z zespołem relacji opartych na zaufaniu i szacunku.

 

Ocena wydajności pracowników to proces, który od osób zarządzających wymaga uwagi i zaangażowania. Nie przebiegnie prawidłowo, jeśli nie uwzględnisz w nim elementów takich jak: priorytetyzacja celów, standardy działań, opinia zwrotna i wskaźniki wydajności. Nie uda się też przeprowadzić go bez wzbudzenia w pracownikach odpowiedniej motywacji do pracy.

Nasza recepta na lepszą ocenę wydajności brzmi: zaangażuj cały zespół, dostarcz mu wiedzy i narzędzi do rozwoju, oceniaj regularnie i zachowaj w swoich działaniach elastyczność. A potem już tylko ciesz się coraz lepszymi wynikami biznesowymi!

Materiał partnera

News will be here