Fakty i liczby dotyczące polskiego rynku e-commerce

Polska na tle wielu krajów Europy Zachodniej to wciąż pozytywny ewenement gospodarczy, aż chciałoby się rzec „zielona wyspa” na mapie Europy. Czynniki, które do tego doprowadziły to głównie:

  • Wielkość geograficzna, potencjał ekonomiczny, liczba ludności, które plasują Polskę w czubie Unii Europejskiej.
  • Położenie geograficzne w centrum starego kontynentu sprawia, że nasz kraj to idealna baza startowa dla przedsiębiorstw, które chcą zdobyć wszystkie rynki Europy Wschodniej. Dodatkowo polska kultura będąca połączeniem wzorców wschodnich i zachodnich sprawia, że Polska to jeszcze lepsze miejsce na rozpoczęcie ekspansji rynkowej w regionie Europy Wschodniej.
  • Wciąż rosnący popyt konsumpcyjny i inwestycyjny Polaków pobudzający koniunkturę
  • Cechy charakteru Polaków, którzy okazują się bardzo przedsiębiorczymi ludźmi.
  • Tania siła robocza — co niestety oznacza tyle, że w Polsce za tą samą wykonaną pracę można otrzymać znacznie mniejsze wynagrodzenie niż w krajach zachodnich.

Oszczędny jak Polak

Polska gospodarka rozwija się zarówno w tradycyjnym handlu usług i produktów, jak i na rynku e- commerce. W tym artykule zajmiemy się właśnie polskim handlem elektronicznym i opiszemy w nim wyniki specjalistycznych badań wykonanych na zlecenie Hanny Wójcik — menadżera badań rynku międzynarodowej firmy serwisu z kuponami promocyjnymi PromoCodius.

Polska przedsiębiorczość jest naprawdę imponująca. Obywatele kraju znad Wisły wyspecjalizowali się w znajdowaniu okazji rynkowych. Obecnie na polskim rynku e-commerce furorę robią wszelkiego typu kody promocyjne, kody rabatowe, kupony ze zniżkami itp.. Jest to najprostszy i bardzo skuteczny sposób oszczędzania. Wystarczy skorzystać z Internetu, pobrać dedykowany kupon i zaoszczędzić np. kilkaset złotych!

Struktura polskiego rynku e-handlu

Struktura Klientów polskiego rynku e-commerce jest zróżnicowana. Spora część Klientów nie ma jeszcze długiego doświadczenia na tym rynku albo też zakupy tą drogą wykonuje sporadycznie. Respondenci pytani, o to, dlaczego kupują przez sieć odpowiadają, że jest to doskonały sposób na oszczędność czasu i pieniędzy.

Polacy przez Internet kupują głównie takie towary jak odzież, sprzęt elektroniczny, gry komputerowe, muzykę czy książki. Rynek ten charakteryzuje się też dużą sezonowością, największa sprzedaż ma miejsce w grudniu, gdy Polacy kupują świąteczne prezenty.

Również struktura dostawców na polskim rynku e-handlu jest niejednolita. Przykładowo tylko około 50% przedsiębiorstw z tego rynku działa także w handlu offline. Polskie firmy ecommerce raczej rzadko sprzedają swoje produkty za granicę. Za główne powody takiej sytuacji uznaje się koszt i czas transportu zagranicznego, skomplikowane przepisy podatkowe, różnice językowe oraz różne waluty. Największą barierą jest jednak trudność przebicia się na zagranicznych rynkach, na których trzeba zyskać zaufanie klientów.

Dynamika rynku e-commerce w Polsce

Szacuje się, że obecnie polski rynek e-commerce warty jest około 28-33 miliardów złotych, a dynamika wzrostu tego rynku to nawet kilkanaście procent rocznie. Pozostałe parametry opisujące zachowanie konsumentów na tym rynku również wskazują na to, że rynek ten rozwija się niezwykle szybko. Błyskawicznie rośnie liczba sklepów internetowych, czy też liczba Polaków, którzy regularnie korzystają z możliwości kupna produktów przez sieć. Rynek z pewnością jeszcze długo będzie w fazie intensywnego wzrostu.

Rozwój płatności online oraz przewozów kurierskich w Polsce

Sposoby płatności w e-commerce są bardziej różnorodne niż w przypadku tradycyjnego handlu. Polski rynek płatności online coraz bardziej przypomina rynek zachodnioeuropejski. Polacy wciąż najczęściej korzystają z przelewów internetowych oraz płacą osobiście przy odbiorze towaru, ale coraz częściej używają także takich metod jak karty płatnicze, serwisy z wirtualnymi walutami, płatności telefoniczne itp..

Rozwój rynku e-commerce sprzyja także ekspansji firmom kurierskim. Tu także możemy zaobserwować przejęcie pewnych wzorców z państw zachodnich. Dawny monopolista w przesyłaniu kurierskim, czyli Poczta Polska ustępuje miejsca na rynku międzynarodowym przedsiębiorstwom kurierskim takim jak UPS czy DPD.

 Artykuł sponsorowany