Jak skutecznie szukać pracy?

Pomimo spadającego bezrobocia w kraju, znalezienie nowej pracy wcale nie jest takie proste. Zwiększa się rotacja pracowników, coraz więcej osób chętniej zmienia miejsce zatrudnienia, zwłaszcza ludzie młodzi, którzy poszerzają swoje kwalifikacje. Pracodawcy często wysoko stawiają poprzeczkę, a konkurencji nie brakuje. Od czego zacząć poszukiwania? Gdzie szukać najlepszych ofert?

Najważniejszy dokument

Szukanie pracy należy zacząć od sporządzenia CV. Ten dokument to prezentacja Twojej osoby, postaraj się więc, aby wyglądał jak najlepiej. Standardem jest tworzenie CV w wersji elektronicznej, ponieważ większość pracodawców prosi o aplikacje przez internet. Warto dodać swoje aktualne zdjęcie, może być to zdjęcie do dokumentów.

Wyeksponuj dane kontaktowe, zwykle podaje się numer telefonu i e-mail (adres e-mail powinien mieć w nazwie imię i nazwisko właściciela, wtedy wygląda profesjonalnie). Nie trzeba zamieszczać danych adresowych, informacji na temat stanu cywilnego czy swojego wieku, chyba że aplikacja na wybrane stanowisko wymaga tego typu danych.

Dokument prezentuje się przejrzyście, kiedy jest podzielony na odpowiednie działy. Wyżej wymienione dane osobowe, edukacja, doświadczenie zawodowe, umiejętności albo dodatkowe kursy i zainteresowania.

Niektóre nazwy mogą się różnić, ważne, żeby wszystko było czytelne i zrozumiałe dla potencjalnego pracodawcy. Jeżeli interesuje Cię konkretna ścieżka kariery, jak np. księgowość czy administracja, wyróżnij te informacje, które mogą być dodatkowym atutem, np. praktyki, ukończony kurs, znajomość jakiegoś programu.

Najlepsze wyszukiwarki ofert pracy

Kiedy CV jest już gotowe, czas poszukać dobrych portali z ofertami pracy. Tego typu strony powinny mieć wygodne w użytkowaniu wyszukiwarki. Niezbędne jest określenie lokalizacji, jak np. oferty pracy w Lublinie, Warszawie lub w wybranym województwie czy powiecie. Zwykle szuka się propozycji niedaleko swojego miejsca zamieszkania, chyba że nie wykluczasz ewentualnej przeprowadzki.

Kolejną kategorią jest branża. Jeżeli interesuje Cię konkretny zawód, wybór branży znacznie ułatwi i przyspieszy proces poszukiwań. Praktyczne dla użytkownika są także dodatkowe filtry. Można wybrać sobie tylko najbardziej aktualne oferty lub określić wysokość wynagrodzenia.

Nie tylko wyszukiwarka

Większość portali prowadzi rejestrację osób poszukujących zatrudnienia. Po rejestracji użytkownik tworzy swój profil, do którego może załączyć CV. To taka wizytówka dla pracodawców, którzy korzystają z danej strony internetowej.

Posiadanie konta daje dodatkowe profity, np. możliwość odpowiadania na wszystkie oferty, bezpieczne i szybkie aplikowanie, powiadomienia (w smsie lub mailu) o nowych ogłoszeniach dotyczących interesujących Cię zawodów. Można też udostępnić swój profil ofertodawcom z określonej branży, wtedy ktoś może bezpośrednio skontaktować się z propozycją zatrudnienia.

Dodatkowym udogodnieniem na stronach z ofertami pracy są zakładki z przydatnymi informacjami i aktualnościami z rynku pracy w Polsce. Mogą to być artykuły na temat zapotrzebowania na jakieś zawody w określonym regionie, zapowiedź pojawienia się na rynku nowych pracodawców czy powiadomienia o targach pracy.

Korzystanie ze stron www z wyszukiwarkami ofert pracy jest bardzo wygodne jeżeli są one funkcjonalne. Dzisiaj konkurencja jest duża, dlatego właściciele takich portali proponują coraz lepsze i bardziej komfortowe rozwiązania dla użytkowników. Zanim zarejestrujesz się na wybranych portalach zrób dokładny research, możesz zacząć od pl.jobsora.com.