Jakie są największe statki kontenerowe świata?

Transport morski cieszy się dużym zainteresowaniem nie tylko osób zajmujących się handlem międzynarodowym, ale również pasjonatów żeglugi. Nie można się temu dziwić, przecież statki, które przemierzają morza i oceany, przewożąc towary, są naprawdę imponujące. Przyjrzyjmy się więc największym kontenerowcom świata. Jak nazywają się największe statki?

Ever Ace

Na ten moment największym kontenerowcem jest Ever Ace, który należy do operatora Evergreen. Armator ten zasłynął w ostatnich miesiącach tym, że jeden z jego kontenerowców zablokował transport międzynarodowy poprzez zablokowanie na jakiś czas Kanału Sueskiego. Sam Ever Ace ma niemal 400 m długości. Jednorazowo może zmieścić się na nim 23 992 standardowe kontenery.

HMM

Następne co do wielkości są kontenerowce należące do armatora HMM. Mają one długość taką jak Ever Ace, ale może na nich zmieścić się o 28 kontenerów mniej. W wypadku bicia rekordów – to spora różnica. Kontenerowce te to:

  • HMM Algeciras,
  • HMM Copenhagen,
  • HMM Dublin,
  • HMM Gdansk,
  • HMM Hamburg,
  • HMM Helsinki,
  • HMM Le Havre.

W 2020 roku armator HMM zaczął używać kolejnych ogromnych kontenerowców. Podobnie jak rekordziści mają one prawie 400 m długości. Mieści się na nich 23 820 kontenerów, czyli o 144 mniej niż na kontenerowcach z drugiego miejsca listy. Statki te nazywają się:

  • HMM Oslo,
  • HMM Rotterdam,
  • HMM Southampton,
  • HMM Stockholm,
  • HMM St Petersburg.

MSC ze Szwajcarii

Kolejne rekordowe kontenerowce należą do operatora ze Szwajcarii – MSC. Tak jak poprzednicy mają one 399,9 m długości. Mogą pomieścić 23 756 kontenerów. Są to:

  • MSC Gülsün,
  • MSC Samar,
  • MSC Leni,
  • MSC Mia,
  • MSC Febe,
  • MSC Ambra.

Ten sam operator dysponuje także kontenerowcami, które są 10 cm krótsze i mogą pomieścić 23 656 kontenerów. W tym przypadku mają pojemność aż o 100 kontenerów mniej. Są to:

  • MSC Mina,
  • MSC Isabella,
  • MSC Arina,
  • MSC Nela,
  • MSC Sixin,
  • MSC Apolline,
  • MSC Amelia,
  • MSC Diletta.

CMA CGM z Francji

Ten armator od 2020 roku używa kontenerowców o długości 399,9 m. Mają one ładowność 23 112 kontenerów. W związku z tym do największego statku brakuje im aż 880 kontenerów. Są to:

  • CMA CGM Jacques Saadé,
  • CMA CGM Champs Elysées,
  • CMA CGM Palais Royal,
  • CMA CGM Louvre,
  • CMA CGM Rivoli,
  • CMA CGM Montmartre,
  • CMA CGM Concorde,
  • CMA CGM Trocadero,
  • CMA CGM Sorbonne.

Tutaj koniecznie musimy zaznaczyć, że rekord w ilości fizycznie załadowanych kontenerów na statek należy właśnie do CMA CGM Jacques Saadé. W kwietniu 2021 roku przewiózł on 21 433 kontenerów na trasie z Singapuru do Europy.

OOCL Hong Kong

Są to kontenerowce z 2017 roku. Mają 399,9 m długości i mogą jednokrotnie przewieźć 21 413 kontenerów. To wyraźna różnica w stosunku do statków z wcześniejszych miejsc listy. Kontenerowce te to:

  • OOCL Hong Kong,
  • OOCL Germany,
  • OOCL Japan,
  • OOCL United Kingdom,
  • OOCL Scandinavia,
  • OOCL Indonesia.

Chińskie COSCO

Te kontenerowce mają 400 m długości, więc są najdłuższe z zebranych tutaj. Równocześnie jednak nie mają największej ładowności. Na każdy z nich może zmieścić się 21 237 kontenerów.

  • COSCO Shipping Universe,
  • COSCO Shipping Nebula,
  • COSCO Shipping Galaxy,
  • COSCO Shipping Solar,
  • COSCO Shipping Star,
  • COSCO Shipping Planet.

Dalsze perspektywy

Teoretyczna ilość kontenerów, jaka może zmieścić się na danym statku, jest zdecydowanie zawyżona w stosunku do rzeczywistości. Trzeba jednak pamiętać, że kolejne kontenerowce są właśnie w fazie projektowania i produkcji. Ta lista być może zostanie w najbliższych miesiącach uzupełniona o nazwy kolejnych imponujących rekordowych gigantów. Ile będą liczyć kolejni rekordziści? Wkrótce się dowiemy.

Materiał zewnętrzny

News will be here