Mieszkańcy gminy Ruda-Huta zapłacą o 10 zł miesięcznie od osoby więcej za wywóz śmieci. Gmina przekonuje, że podwyżka i tak nie pokryje wszystkich kosztów systemu zagospodarowania odpadów.
Sprawą nowych opłat za śmieci radni zajmowali się na ubiegłotygodniowej (6.12) sesji.
Jak tłumaczył Andrzej Niemiec, kierownik Referatu Podatków i Opłat Urzędu Gmina Ruda-Huta, konieczność podwyżki wynika głównie ze wzrostu kosztów obsługi i utrzymania systemu gospodarki odpadami.
– Projekt zakłada zmiany polegające na podwyższeniu stawek opłat i niestety ten wzrost jest dość duży. Rozstrzygnięty został przetarg na odbiór i gospodarowanie odpadami komunalnymi. Najniższa zaproponowana stawka (złożona przez PW Ewa Grzywna-Żmuda z Żółtaniec – dop. red.) to 1 087 776 zł. Jest to znaczący wzrost w stosunku do kwoty z ubiegłego roku. Tona odpadów netto będzie kosztować nas w przyszłym roku 1 259 zł; w tym roku było to 978 zł; w roku 2023 – 675 zł. To główna przyczyna, dla której musimy zaproponować podwyższenie kwot. Druga to stała tendencja wzrostowa jeśli chodzi o ilość odbieranych śmieci. W 2023 r. zebraliśmy 648 ton. W tym roku, włączając listopad było to 641 t, ale w skali całego roku zakładamy, że będzie to już ok. 700 t, natomiast w przyszłym roku szacujemy, że będzie to 800 t odpadów – wyjaśniał kierownik.
Bez wpływu na wysokość stawki – jak dodał – nie pozostaje fakt, że część mieszkańców nie płaci za odbiór śmieci.
– Mamy grupę 33 osób, która w 60-procentach odpowiada za kwotę zaległości, a ta wynosi dziś ok. 142 tys. zł. Jeśli zaproponowane stawki zostaną przyjęte i zakładając, że wszyscy będą płacić, gmina i tak w przyszłym roku dołoży do gospodarki odpadami komunalnymi ok. 80 tys. zł – mówił A. Niemiec.
W głosowaniu radni nowe stawki przyjęli niemal jednomyślnie. Od głosu wstrzymał się jedynie radny Piotr Pytel.
Przyjęta podwyżka zakłada zwiększenie dotychczasowych stawek o 10 zł od osoby. Po zmianie od pierwszego, drugiego, trzeciego i czwartego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość wynoszą – 27 zł miesięcznie od każdej osoby; od piątego, szóstego i siódmego mieszkańca – 23 zł; od ósmego i każdego kolejnego mieszkańca – 21 zł. Stawki te dotyczą odpadów segregowanych. Za te zbieranie w sposób nieselektywny mieszkańcy zapłacą odpowiednio czterokrotność każdej ze stawek. Utrzymana została ulga za kompostowanie bioodpadów. (w)