Telematyka czy lokalizatory GPS?

Lokalizatory GPS i szeroko pojęty monitoring pojazdów mogą być przedstawione jako element składowy telematyki. Od strony technicznej są bowiem częścią potencjalnie większych systemów, jednak ilekroć w materiałach informacyjnych pojawia się termin „telematyka”, chodzi o coś więcej, niż tylko badanie lokalizacji.

Monitoring GPS jako narzędzie telematyki

Tak naprawdę telematyka wciąż nie ma zamkniętego zestawu narzędzi. Ta branża, jak mówią eksperci firmy http://teagle.io/, dopiero się rozwija i chętnie adaptuje kolejne rozwiązania techniczne. Monitoring GPS jest bez wątpienia najbardziej znanym i najszerzej stosowanym narzędziem telematycznym, ale nie jest ani jedyny, ani – w wielu zastosowaniach – najważniejszy.

Znacznie większe możliwości daje połączenie monitoringu GPS na przykład z czujnikami pokazującymi prędkość pojazdu. Wtedy wiedza o stanie floty jest zdecydowanie pełniejsza i pozwala optymalizować trasy pojazdów oraz korelować działania kierowców. GPS jest więc ważnym narzędziem telematyki, ale należałoby raczej uznać go za niezbędne minimum, punkt wyjścia do dalszego rozwoju systemów kontrolnych.

Bezpieczeństwo i optymalizacja

Monitoring GPS jest promowany przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo pojazdów – jeśli uda się je namierzyć, to skuteczna kradzież będzie bardzo trudna. To podstawowe zastosowanie monitoringu. Branżą, która jako pierwsza postanowiła na szeroką skalę optymalizować swoją pracę z użyciem monitoringu GPS, jest branża ubezpieczeniowa. Korzystając z danych o położeniu pojazdów ubezpieczonych, można trafniej szacować ryzyko związane na przykład z wypadkami i szkodami parkingowymi, a firmy skuteczniej wykrywają nadużycia związane z podawaniem nieprawdziwych informacji w formularzach ubezpieczeniowych.

Również tutaj większe możliwości uzyskuje się, łącząc dane o położeniu z danymi o prędkości (obliczanymi również na podstawie GPS, ale jednak to już zupełnie nowa jakość informacji). W ten sposób można znacznie precyzyjniej oceniać styl jazdy kierowców. To samo robią firmy transportowe, z tym że w ich przypadku nie chodzi o optymalizację ryzyka ubezpieczeniowego, tylko o utrzymanie najniższego spalania, wybór nie tylko najszybszych tras, ale i idealnych pór obsługi.

Dodatkowe narzędzia telematyki

GPS jest w pewnym sensie podstawą działania zdecydowanej większości systemów telematycznych. Sama informacja o położeniu pojazdu jest dziś przeciętnie przydatna. Prawdziwą wiedzę zyskuje się z połączenia jej z danymi z czujników ruchu, spalania, stanu paliwa czy mnóstwa innych sensorów, które w zaawansowanych systemach telematycznych można zamontować w praktycznie dowolnym pojeździe.

Materiał sponsorowany

News will be here