Indeks nośności opon – co oznacza?

Jazda jakimkolwiek pojazdem wymaga stosowania ogumienia o odpowiednich parametrach. Każde opony charakteryzują się specyficznymi właściwościami, które różnią się od innych rozmiarem, mieszanką gumową, kształtem bieżnika i wieloma innymi elementami specyfikacji. Warto przyjrzeć się także kolejnemu z wyróżników – indeksowi nośności opony, który jest bardzo istotnym parametrem dla każdego kierowcy, nie tylko dla posiadaczy pojazdów ciężarowych.

Co to jest indeks nośności opony?

Nośność opony to parametr, który określa, ile obciążenia dana opona jest w stanie wytrzymać. Wartość ta podawana jest w formie liczby, najczęściej od 70 do 120. Każda odpowiada określonej wartości kilogramów – np. 80 to 450 kilogramów nośności, 120 to 1400 kilogramów, etc. Wśród ogumienia o danym rozmiarze – np. 205/55 R16 (które znajdziesz na https://www.sklepopon.com/opony/205/55/r16), dostępnych jest kilka modeli o różnych indeksach nośności – by wybrać odpowiedni model, musisz sprawdzić, jakie parametry pasują do Twojego pojazdu. Informacja ta najczęściej zawarta jest na naklejkach w pojeździe (np. po wewnętrznej stronie klapki do baku), książeczce serwisowej i instrukcji pojazdu.

Jakie indeksy nośności opony stosowane są w pojazdach?

Niskie indeksy nośności opony

To te, których wartość wynosi poniżej 70. W przypadku bardzo małych, lekkich pojazdów, indeksy nośności mogą być bardzo niskie. W konwencjonalnych samochodach raczej nie spotkamy jednak tak niskich wartości jak te poniżej 500 kilogramów obciążenia na jedną oponę.

Standardowe indeksy nośności opony

W przedziale od 70 do 120 mieszczą się wszystkie najpopularniejsze indeksy – np. indeks nośności 91 czy indeks nośności 94, powszechnie wykorzystywane we współczesnych modelach ogumienia. Najczęściej na jedno koło przypada masa od 750 kilogramów do nieco ponad tony.

Opony o wysokim indeksie nośności

Indeks nośności opon dostawczych dostosowany jest do potrzeb tego typu pojazdów. Ogumienie to ma zapewniać skuteczne wsparcie tym najcięższym pojazdom, które transportują ogromne ilości ładunku. Najwyższy indeks nośności opon pozwala na obciążenie każdej opony ciężarem kilku ton i zaczyna się powyżej 120.

Indeks nośności – jak dobrać? Czy można zamontować opony z różnymi indeksami?

Montaż dwóch różnych opon na jednej osi nie jest zalecany. Jeśli zależy Ci na stabilnej jeździe, zdecydowanie warto postawić na ogumienie o takim samym indeksie nośności. Gdy różnica jest znacząca, prowadzenie pojazdu będzie utrudnione – zachowanie mieszanki na jednej ze stron osi będzie na tyle inne, że samochód może znacząco utracić swoją sterowność, a z pewnością precyzję prowadzenia. Kolejną kwestią może być także nierównomierne zużycie ogumienia, które jest charakterystyczne dla stosowania opon o różnych parametrach. Następnym zagadnieniem jest także problem w doborze odpowiednich opon – będzie ciężko znaleźć te same modele, o identycznych parametrach i rozstawie bieżnika, takim samym rozmiarze, a innym indeksie nośności.

Co jednak w sytuacji, kiedy zdecydujesz się na montaż opon o tych samych indeksach na jednej osi i innych na drugiej? Przykładowo na przedniej umieszczone zostaną dwie opony o indeksie 90, a na tylnej dwie opony o indeksie 91. W takiej sytuacji nie odczujesz w znaczącym stopniu pogorszenia się parametrów jazdy. Oczywiście, nie warto stawiać na indeksy znacząco różniące się od siebie – dobrze by było, żeby wartości były możliwie zbliżone do siebie. Taki zabieg nie powinien pogorszyć sterowności i jakości jazdy. Natomiast co do tego, czy montaż opon o różnych indeksach w zależności od osi, może poprawić parametry związane z przemieszczaniem się, potrzebne są dalsze badania producentów ogumienia – na razie ciężko jest to ocenić.

Nie mogę znaleźć ogumienia o podanych przez producenta parametrach – co zrobić?

Jeśli nie masz innej możliwości – tj. wybrania ogumienia, którego indeks pasuje do wytycznych producenta, możesz zdecydować się na montaż opon o wyższym indeksie. Nie jest to sytuacja idealna czy zalecana. Jednak zamontowanie ogumienia o zbyt niskim indeksie będzie miało znaczący wpływ na zachowanie pojazdu w trakcie jazdy i jest ono przez to zakazane.

Dlatego jedyną alternatywą jest zastosowanie ogumienia o wyższym indeksie. Jednak taki zabieg może wiązać się ze znaczną zmianą parametrów jazdy – będzie ona na pewno mniej komfortowa, co jest rezultatem zbyt twardej mieszanki. Cena takiego rozwiązania może być wyższa – np. opony UHP często są znacznie droższe od innych modeli ogumienia, a samo zużycie ogumienia może paradoksalnie przebiegać szybciej – wynika to z większych oporów toczenia, co zresztą ma spory wpływ także na spalanie.

Materiał partnera

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here