60 lat Fiata 500

Fiat 500 to ikona, która wykracza poza świat motoryzacji. Obiekt pożądania i westchnień wielu miłośników nietuzinkowych samochodów. Włoska duma, która stała się uniwersalna, i która właśnie zakończyła dziesięciodniowe obchody swoich sześćdziesiątych urodzin.

Podróż Fiata 500 trwa już nieprzerwanie od 60 lat. Podróż „niestrudzonego” wielkiego, małego samochodu prowadziła od studia Dante Giacosa do bram fabryki Mirafiori, od długich turyńskich alei do Muzeum MoMA w Nowym Jorku, po przemierzeniu całej Europy. Sprzedano cztery miliony egzemplarzy oryginalnego modelu i dwa miliony aktualnego. To bezsporny, światowy sukces. Sprzedawany w ponad stu krajach na całym świecie, lider rynku w ośmiu i w pierwszej trójce w innych sześciu krajach, w 80% sprzedawany poza granicami Włoch.
Lipiec tego roku był miesiącem obchodów, w którym został wydany 2-milionowy Fiat 500 oraz dwie edycje specjalne z okazji jego urodzin. Pierwsza to 500 Sessantisima, zaprezentowana w Genewie, a druga to 500 Anniversario, obie wyraźnie łączące styl lat 60. ubiegłego wieku z nowoczesną technologią, by przekonać do siebie nowe pokolenia. Sekret wiecznie młodego Fiata 500 zawsze tkwił w jej zdolności wykraczania poza swój wymiar i stawania się czymś więcej, pozostając cały czas wiernym samemu sobie. To coś więcej niż tylko samochód, to prawdziwy obiekt kultu, który intrygował, fascynował i wywierał wpływ na inne dziedziny życia na całym świecie. 4 lipca 2017 r. Fiat 500 wzbogacił stałą kolekcję MoMA i wystąpił w roli gwiazdy w pierwszym swoim filmie krótkometrażowym. To samochód, który nie jest tylko zwykłym autem – to sztuka. „Do zobaczenia w przyszłości”, film, w którym zagrał Adrien Brody, miał w sumie 11 milionów odsłon. Widzowie byli zachwyceni występującymi w kampanii obok amerykańskiego zdobywcy Oscara Fiatami 500 Heritage i 500 Anniversary, które stały się ikonami ponadczasowej historii o miłości.
Kultowy Fiat był również inspiracją dla mody. Luksusowa marka odzieży sportowej Hydrogen świętuje 60. rocznicę powstania „500” limitowaną kolekcją bluz wyprodukowanych w ilości 1957 sztuk, co jest wyrazem hołdu dla roku, w którym powstał ten samochód. Bluza „500byHydrogen” to strój „zawsze młody”, idealny na wiele okazji, który od razu określa osobowość właściciela.