Autobusy na wodór made in Świdnik?

Czy w Świdniku będą produkowane autobusy na wodór? W Strefie Aktywności Gospodarczej przy ul. Nadleśnej właśnie zadomowiła się firma, która ma przeprowadzać prace projektowe nad takimi pojazdami, a w przyszłości być może zajmie się także ich produkcją.

Przed kilkunastoma tygodniami podawaliśmy, że firma DB Schenker przenosi się z Lublina do Świdnika, a konkretnie do Strefy Aktywności Gospodarczej, gdzie już powstaje jej terminal przeładunkowy. Wartość tej inwestycji wraz z kosztem zakupu gruntu o powierzchni 6 ha ma wynieść ok 10 mln euro. Władze firmy podkreślały, że kluczowe znaczenie przy wyborze miejsca miała właśnie lokalizacja – w pobliżu lotniska i drogi krajowej S17, biegnącej szlakiem europejskiej E372, która łączy południowo-wschodnią Polskę z zachodnią Ukrainą.

Wcześniej inwestycję w świdnickiej SAG rozpoczęła również firma Panattoni, a ostatnio przy ul. Nadleśnej zadomowił się kolejny nowy inwestor. Nieoficjalnie wiadomo, że to spółka Polski Autobus Wodorowy, należąca do Zespołu Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin, którego akcjonariuszem jest Zygmunt Solorz-Żak, jeden z najbogatszych Polaków, właściciel m.in. telewizji Polsat.

Firma wynajęła budynek przy ul. Nadleśnej i będzie zatrudniać ok. 60 osób. Zajmuje się ona projektowaniem autobusu napędzanego wodorem. Prace są już ponoć na zaawansowanym poziomie, a w załodze znaleźli się m.in. inżynierowie z lubelskiego „Ursus Busa”, który produkował podobne maszyny. W przyszłości firma być może zajmie się również produkcją takich pojazdów. Mogłoby być to nawet 500 autobusów rocznie.

W Strefie Aktywności Gospodarczej cały czas trwają również prace związane z budową dogodnego dojazdu do zlokalizowanych tu działek, czyli przedłużenia ulicy Żwirki i Wigury oraz Nadleśnej. Władze miasta liczą, że ta inwestycja przyniesie wymierne korzyści i przyciągnie do Świdnika jeszcze więcej inwestorów. (w)