Dagmara Zając wygrała konkurs na stanowisko Rzecznika Praw Mieszkańców Chełma. Już objęła swoje obowiązki w ratuszu.
Choć wciąż niewielu chełmian o nim wie, takie stanowisko funkcjonuje w urzędzie od 1 września 2022 roku i ma naprawdę spory zakres kompetencji. Pierwszym rzecznikiem praw mieszkańców została od września 2022 r. Magdalena Mazurkiewicz, a następnym Anna Sobczuk-Błaszczuk. Pierwsza z pań już nie pracuje w Urzędzie Miasta Chełm, a druga – jak informuje ratusz – „przebywa na usprawiedliwionej nieobecności w pracy”. Przyjęto osobę na zastępstwo, ale miasto ogłosiło nabór na stanowisko rzecznika praw mieszkańców, bo chciało zatrudnić nową osobę na stałe. Chętni mogli składać aplikacje do 23 kwietnia br. Wśród wymagań znalazły się m.in.: wykształcenie wyższe i co najmniej 3-letni staż pracy. Wśród wymagań dodatkowych była m.in. znajomość szeregu ustaw, biegła obsługa komputera i urządzeń biurowych, znajomość zasad public relations i obsługi portali społecznościowych oraz „umiejętność pracy pod presją czasu”.
Kandydatów na rzecznika praw mieszkańców było dwóch. Wygrała Dagmara Zając z Chełma. W zamieszczonej w biuletynie informacji publicznej UM Chełm informacji o wynikach naboru czytamy: „Pani Dagmara Zając spełniła wszystkie wymogi formalne i merytoryczne zawarte w ogłoszeniu o naborze na ww. stanowisko. Kandydatka posiada wykształcenie wyższe zgodne z wymaganiami zawartymi w ogłoszeniu. W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej wykazała się bardzo dobrą znajomością przepisów z zakresu administracji samorządowej, kodeksu postępowania administracyjnego oraz znajomością zakresu działania Rzecznika Praw Mieszkańców. Pani Dagmara Zając zaprezentowała się jako osoba opanowana i dobrze zmotywowana do pracy. Na tej podstawie uznano, że posiada predyspozycje, kwalifikacje i wiedzę odpowiednią do pracy na wskazanym stanowisku”.
W zakresie obowiązków rzecznika praw mieszkańców jest m.in. reprezentowanie interesów oraz praw mieszkańców wobec urzędu i miejskich jednostek organizacyjnych, koordynowanie polityki miasta w zakresie równego traktowania, w tym przeciwdziałania dyskryminacji, a także badanie satysfakcji klientów z usług świadczonych przez urząd i inicjowanie zmian dotyczących poprawy funkcjonowania urzędu. Do obowiązków rzecznika praw mieszkańców będzie też należało m.in. organizowanie procesu budżetu obywatelskiego i czynności związane z programem „Karta Chełmianina”. (mo)