Dlaczego ludzie kupują samochody?

Praca licencjacka Pauliny Niedziałek, absolwentki marketingu i komunikacji rynkowej Wydziału Zarządzania Politechniki Lubelskiej, zajęła II miejsce w konkursie Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu. Celem konkursu było wyłonienie najlepszych opracowań z zakresu marketingu, handlu i konsumpcji.


Praca Pauliny Niedziałek dotyczy źródeł informacji, z jakich korzystają osoby chcące kupić samochód. – Dyplomantka skupiła się na początkowej części procesu decyzyjnego, jaką jest poszukiwanie przez potencjalnego nabywcę informacji o dostępnych autach i ich cechach. Dzięki badaniom udało się zdiagnozować skłonności konsumenta do skorzystania z określonych źródeł informacji, wykazując jednocześnie różnice w ocenie badanych źródeł wśród kobiet i mężczyzn, jak również w różnych grupach wiekowych – mówi dr inż. Marcin Gąsior z Katedry Marketingu Politechniki Lubelskiej, promotor pracy.

– Wybór rynku motoryzacyjnego nie był przypadkowy, wynikał z moich zainteresowań oraz chęci pogłębiania wiedzy. Byłam ciekawa, czy konsumenci są ufni w stosunku do wiadomości uzyskanych z różnych źródeł przed decyzją o zakupie samochodu oraz ile takich informacji potrzebują do dokonania ostatecznego wyboru. W tym celu przeprowadziłam badania w formie internetowego kwestionariusza. Odpowiedziały 274 osoby. Wyniki pokazują, że najbardziej wiarygodne źródła to opinie znajomych, rodziny, a także rekomendacje w formie wideo – podsumowuje Paulina Niedziałek.

Inne wnioski, jakie wynikają z badań, są następujące: wraz z wiekiem rośnie skłonność do unikania źródeł on-line oraz chęć wyrażania opinii na temat użytkowanego auta w Internecie; kobiety podejmując decyzję, zwracają uwagę na informacje o wyposażeniu konkretnych modeli; w procesie zakupowym auta mężczyźni przywiązują uwagę do informacji odnośnie parametrów technicznych.MG

News will be here