Dofinansowanie przyklepane, oferty w ocenie

Umowę o dofinansowanie budowy metropolitalnego dworca autobusowego podpisali prezydent Krzysztof Żuk i Jarosław Stawiarski, marszałek, województwa lubelskiego. Całkowita wartość projektu wyniesie około 300 mln zł, z czego ponad 173 mln zł to środki unijne. Na rozstrzygnięcie czeka tymczasem przetarg na budowę dworca, w którym wszystkie oferty przekraczają założony przez miasto budżet.

– Po wielu latach starań Lublin będzie miał dworzec na miarę XXI wieku. To jedna z największych i niezwykle ważnych dla regionu inwestycji współfinansowanych ze środków europejskich w tej perspektywie – ocenił marszałek Jarosław Stawiarski, podpisując umowę o dofinansowanie z prezydentem Krzysztofem Żukiem.

Całkowita wartość projektu to około 300 mln zł, z czego ponad 173 mln zł stanowią środki unijne. Tymczasem na rozstrzygnięcie czeka najważniejszy przetarg w ramach inwestycji, dotyczący budowy dworca. Oferty zainteresowanych firm poznaliśmy pod koniec sierpnia. Miasto chce maksymalnie wydać ok. 226,5 mln złotych. Do Zarządu Dróg i Mostów wpłynęło sześć ofert – wszystkie przekraczają tę kwotę. Lubelscy urzędnicy mogą unieważnić postępowanie albo dołożyć brakujące pieniądze. Kiedy można się spodziewać decyzji w tej sprawie? – Na ten moment trudno jeszcze wskazać konkretny termin. Aktualnie komisja przetargowa bada i ocenia złożone oferty. Jest to proces czasochłonny z uwagi na bardzo dużą ilość materiału, która wymaga sprawdzenia. Oferty zawierają kosztorysy, które muszą zostać zweryfikowane – tłumaczy Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza.

Nowy dworzec autobusowy ma zostać zbudowany w rejonie dworca kolejowego Lublin Główny między ulicami Młyńską, Gazową oraz Dworcową. Ma przejąć rolę, jaką obecnie pełni dworzec przy alei Tysiąclecia i „w jednej części miasta skupić komunikację kolejową i autobusową”. Całkowita powierzchnia trzykondygnacyjnego budynku dworca, który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej, wyniesie ponad 18 tysięcy metrów kwadratowych. Dla komunikacji zamiejskiej na terenie dworca przewidziano 43 perony. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tys. m2. Z kolei pod budynkiem dworca ma powstać parking podziemny, który pomieści 174 samochody.

Nowy wygląd będzie mieć Plac Dworcowy, który stanie się deptakiem połączonym z głównym wejściem do dworca kolejowego. Przed dworcem PKP pojawią się zatoki postojowe. Architektonicznym przedłużeniem Placu Dworcowego będzie ul. 1 Maja. Pojawią się tam m.in. nowe drzewa i krzewy, miejsca postojowe czy stojaki rowerowe. Projekt przewiduje rozbudowę ul. Krochmalnej. Po południowej stronie jezdni zaprojektowano dwie nowe drogi, wzdłuż których przewidziano ponad 120 miejsc postojowych dla busów i autobusów. Zmodernizowane zostaną ulice: Młyńska, Pocztowa i Gazowa. Zaplanowano również budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca 1980 do ul. Dworcowej oraz wykonanie łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego. Roboty mają się zakończyć najpóźniej w lipcu 2022 roku. Grzegorz Rekiel