Pola w Maryninie pod Siedliszczem przypominają kierowcom plac budowy jak przy obwodnicy Chełma. Skojarzenie nie jest bezzasadne. W tym miejscu drogowcy szykują swoją bazę materiałową i powstanie tu jeden z węzłów drogi ekspresowej S12.
Rośnie sieć dróg szybkiego ruchu w województwie lubelskim. Nas cieszy przede wszystkim bardzo zaawansowana już budowa północnej obwodnicy Chełma. Wykonawca prowadzi prace przy budowie trasy głównej, obiektów mostowych i przebudowie sieci podziemnych.
– Najbardziej zaawansowane roboty prowadzone są na fragmencie od węzła Chełm Zachód w kierunku miejscowości Horodyszcze i Okszów. Efekty prac najlepiej widać na odcinku ok. 4,5 km, gdzie nawierzchnia jest już czarna. Wykonawca jest tu na etapie układania masy bitumicznej, w tym warstwy podbudowy z mieszkanki mineralno-asfaltowej. Na dalszym fragmencie w kierunku m. Srebrzyszcze, gdzie zaplanowany jest węzeł Chełm Wschód, trwają prace ziemne, ulepszane jest podłoże pod trasę główną i trwa przebudowa sieci podziemnych, w tym m.in. sieci wodociągowej. Postępuje także budowa obiektów mostowych, która zaawansowana jest w ok. 60 proc. – podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad z Lublina.
Oczywiście kierowcy mogą śledzić postępy prac, jeżdżąc w okolicach np. Stołpia, gdzie pojawił się pierwszy wiadukt.
A kto jeździ dalej w stronę Lublina, na pewno zwrócił uwagę na prace przygotowawcze drogowców w Maryninie pod Siedliszczem. – Teren po prawej stronie wygląda jak ogromy plac budowy – mówią kierowcy. – Wygląda to tak, jakby miała tam powstać jakaś baza drogowa. Trochę to przypomina zakresem prace przy obwodnicy Chełma.
Skojarzenia nie są przypadkowe. W Maryninie powstanie węzeł drogowy drogi ekspresowej S12. Będzie można z niego zjechać do Siedliszcza i w kierunku Rejowca Fabrycznego. Wykonawca tego fragmentu ekspresówki czeka na pozwolenie na budowę i przygotowuje już bazę pod materiały.
– Wykonawca drogi S12 na odcinku Dorohucza – Chełm rozpoczął pierwsze przygotowania do budowy. W okolicach przyszłego węzła Siedliszcze powstaje zaplecze budowy, gdzie będą składowane m.in. kruszywa, wykorzystywane w trakcie prac. Baza usytuowana jest w obrębie terenu przewidzianego pod budowę drogi. Inwestycję realizuje firma Stecol Corporation, a wartość umowy na zaprojektowanie i budowę tego odcinka wynosi 760 mln zł – informuje Łukasz Minkiewicz z GDKiA w Lublinie.
Początek ponad 22-kilometrowej drogi planowany jest w miejscowości Chojno Nowe Drugie. Trasa przebiegać będzie nowym śladem wzdłuż obecnej DK12, w większości po jej północnej stronie. W Tytusinie ekspresówka przetnie DK12 i od południowej strony ominie Stołpie, gdzie planowana jest budowa pary Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP Stołpie). Dalej połączy się ona z obwodnicą Chełma na węźle Chełm Zachód.
W kwietniu tego roku złożony został do Wojewody Lubelskiego wniosek o wydanie decyzji ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej). Procedura jest w toku. W jej ramach Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska prowadzi postępowanie w zakresie ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Dla wykonawcy uzyskanie decyzji ZRID oznaczać będzie możliwość rozpoczęcia robót budowlanych po wcześniejszym przekazaniu placu budowy. A to planowane jest w przyszłym roku. (reb)
75 kilometrów ekspresówki
Budowę 75-kilometrowej ekspresówki z Piask do Dorohuska podzielono na cztery odcinki. Trwa budowa obwodnicy Chełma, która zostanie dodana do użytku w drugiej połowie przyszłego roku. Dla odcinków Piaski – Dorohucza, Dorohucza – Chełm oraz Chełm – Dorohusk w tym roku GDDKiA złożyła wnioski o wydanie decyzji ZRID.
Z pierwotnych planów wyłączono na razie fragment o długości ok. 5,7 km na połączeniu zakładanych wcześniej dwóch odcinków Piaski – Dorohucza oraz Dorohucza – Chełm. W rejonie planowanego węzła Dorohucza, pod warstwą ziemi, stwierdzono występowanie odpadów przemysłowych. Dlatego zapadła decyzja o zmianie przebiegu fragmentu ekspresówki między Pełczynem a Chojnem Nowym Drugim, opracowaniu nowego wariantu i uzyskaniu decyzji środowiskowej.