Drugi Hyundai na wodór

Hyundai zaprezentował niedawno nowy model z napędem wodorowym. Auto typu SUV, którego wprowadzenie na rynek planowane jest na początek przyszłego roku, zostało pokazane w Seulu w wersji przedprodukcyjnej. Do sprzedaży ma trafić w przyszłym roku.

Będzie to już drugi, po wprowadzonym w 2013 roku do sprzedaży modelu ix35 Fuel Cell, seryjnie produkowany samochód wodorowy marki Hyundai. Model wykorzystuje technologię ogniw paliwowych czwartej generacji, a jego możliwości są efektem globalnych prac badawczo-rozwojowych Hyundaia. Nowy model został stworzony w oparciu o cztery kluczowe filary, które koncentrują się na efektywności ogniw paliwowych, osiągach, trwałości i sposobie magazynowania paliwa. Zwiększenie wydajności ogniw paliwowych, redukcja zużycia wodoru i optymalizacja kluczowych komponentów sprawiły, że wydajność pojazdu została znacznie ulepszona w porównaniu z modelem ix35 Fuel Cell (na niektórych rynkach Tucson Fuel Cell). Zasięg nowego modelu ma wynieść 800 km na jednym tankowaniu (w oparciu o NEDC).
Maksymalna moc wyjściowa nowego modelu została zwiększona o 20% w stosunku do swojego poprzednika i wynosi 163 KM. W nowym SUV-ie ulepszono także parametry rozruchu samochodu, pokonując wyzwania związane z uruchamianiem pojazdów wodorowych w temperaturach ujemnych. Dzięki temu, możliwe jest uruchomienie samochodu nawet w temperaturze -30 stopni Celsjusza. Oprócz zwiększenia możliwości nowego modelu, udoskonalone zostały takie elementy, jak: MEA (zespół elektrod membranowych) i płyty dwubiegunowe, co przyczyniło się także do obniżenia kosztów produkcji.
Dzięki zastosowaniu wysoce wytrzymałej technologii katalitycznej, nowy SUV Hyundaia z napędem wodorowym ma jeszcze większą trwałość niż jego poprzednik. W samochodzie zastosowano trzy, jednakowej wielkości zbiorniki zamiast dwóch różnych rozmiarów, co zmniejsza masę własną pojazdu. Najwyższej klasy pojemność grawimetryczną zbiornika (masa wodoru na masę zbiornika) osiągnięto dzięki innowacjom w konfiguracji plastiku i skutecznemu układowi warstw.