Dużo uwag do pracy planistów

Zakończyły się konsultacje w sprawie przyszłego dworca metropolitarnego w Lublinie. Mieszkańcy zapoznali się z dwiema koncepcjami i przekazali uwagi urzędnikom. Swoje spostrzeżenia, a raczej zastrzeżenia, wniosła też Rada Kultury Przestrzeni. Do końca roku ratusz odniesie się do wniosków. Wybierze też koncepcję, zgodnie z którą zbudowany zostanie nowy dworzec.


– Dziękuję za wszystkie zgłoszone uwagi, a także udział w spotkaniu konsultacyjnym. Cieszą mnie zarówno głosy pozytywne, jak i uwagi krytyczne. Mieszkańcy wskazują na elementy obu koncepcji, które należałoby poprawić. Liczę na to, że końcowy efekt będzie kompromisem, który spełni oczekiwania – mówi  Krzysztof Żuk, prezydent Lublina.

Dach z jednej, a drogi z drugiej koncepcji

Do ratusza napłynęło 30 uwag. Wielu mieszkańców, którzy je zgłaszali, doceniło poszczególne rozwiązania z obu koncepcji. Najczęściej łączono dwupiętrową kubaturę dworca (wariant z zielonym dachem), z układem drogowym z drugiej wersji (zamknięcie części Gazowej i placu Dworcowego przy PKP). „Uważam, że należy połączyć obie koncepcje, z pierwszej wziąć sam budynek dworca, natomiast układ drogowy powinien uwzględniać tunel pod torami w koncepcji drugiej.” „Już chyba najwyższy czas na rewitalizację okolicy. Najlepszą byłaby opcja pierwsza (jeżeli chodzi o sam budynek dworca) połączona z opcją drugą jeśli chodzi o zamknięcie dla ruchu placu przed dworcem” – to przykładowe wskazówki.
– „Użytkowy, zielony dach otwarty dla mieszkańców to strzał w dziesiątkę. Przyda się duża liczba miejsc parkingowych. Apeluję o wybranie układu drogowego z drugiej koncepcji. Jest typowa dla dworca, gdzie jest komunikacja regionalna, międzynarodowa i miejska. Rondo Sportowców powinno być turbinowe, to w tej chwili najlepszy typ który pozwala separować kierunki ruchu. Taniej będzie wykonać kompletne rondo ze ślepym wlotem, który będzie można później wykorzystać na wybudowanie tunelu pod torami (przedłużenie Stadionowej, do Wojennej, przyp. red.) – czytamy w kolejnej uwadze, itd.

Szybki przejazd rondo turbinowe

Mieszkańcy zauważają też konieczność zapewnienia szybkiego przejazdu komunikacją miejską przez okolice dworców. – „5-7 minut, jakie będą traciły pojazdy komunikacji na okrążenie placu Dworcowego, to w wielu sytuacjach sprawa niedopuszczalna – czytamy dalej.
Inni wskazują na niedostateczną liczbę miejsc postojowych dla taksówek. – „Koncepcje nie rozwiązują też problemu bezpośredniego skomunikowania dworców. Brak przedłużenia istniejącego tunelu pod peronami dworca PKP. Błąd ten popełniono przy budowie dworca autobusowego we Wrocławiu. Spotkało się to z krytyką pasażerów, a tłumaczenie, że wystarczy przejść przez ulicę, jest nietrafione” – czytamy.

A może trzecia koncepcja?

Swoje uwagi nadesłała też Rada Kultury Przestrzeni. Doradcy prezydenta w sprawach projektowych znów widzą inwestycję inaczej niż miasto. –„Wnioskujemy o dodanie do projektu schematu komunikacji pieszej, rowerowej i publicznej. Brak tych rysunków uniemożliwia pełną ocenę tych elementów projektu”.
Zalecają wybór najlepszych rozwiązań z dwóch koncepcji, by stały się kluczem do opracowania… trzeciej. – Żadna z dwu prezentowanych koncepcji nie może zostać przyjęta do dalszego opracowania. Konieczne jest opracowanie koncepcji trzeciej i poddanie jej ocenie merytorycznej, a następnie konsultacji – informują eksperci.
Zaznaczają, że niezbędne jest pozostawienie przejazdu komunikacji przez plac Dworcowy.
Ratusz odniesie się do uwag do końca roku. – Do końca grudnia planowane jest opublikowanie odpowiedzi na wszystkie uwagi. Wskażą one, która z przedstawionych koncepcji będzie rozwijana i jakie zmiany zostaną w niej uwzględnione – informuje Beata Krzyżanowska, rzecznik prasowy prezydenta Lublina.
Dworzec ma powstać do 2020 roku. Będzie gigantyczną inwestycją. Pochłonie ok. 190 mln zł, z czego dofinansowanie unijne ma sięgnąć 136 mln zł. BACH

News will be here