Dworzec metropolitalny oplecie nowa sieć dróg

Miasto podpisało z warszawskim Budimexem kontrakt na rozbudowę ulicy Dworcowej i budowę zjazdu z Lubelskiego Lipca ‘80. Umowa opiewa na ponad 13 milionów złotych.
Inwestycja jest związana z budową dworca metropolitalnego dla autobusów, który powstanie między ulicami: Młyńską, Gazową i Dworcową.


– Kluczowy dla miasta projekt, poza budową dworca obejmuje również modernizację pobliskich ulic. Podpisana umowa pozwoli na budowę nowego zjazdu z ul. Lubelskiego Lipca ‘80 do ul. Dworcowej oraz łącznika ul. Dworcowej i al. Piłsudskiego – tłumaczy Artur Szymczyk, zastępca prezydenta ds. inwestycji i rozwoju.

Ulica Dworcowa zostanie przedłużona do ronda przy Targach Lublin, które również zostanie przebudowane.

– Dla usprawnienia ruchu zostanie wybudowany jednokierunkowy zjazd z ul. Lubelskiego Lipca ‘80 do wspomnianego ronda oraz droga wiodąca od ronda do al. Piłsudskiego – dwukierunkowa z możliwością skrętu w prawo w al. Piłsudskiego. W ten sposób zostanie odciążone rondo Sportowców, a dojazd do dworca i w stronę centrum Lublina upłynniony – wyjaśnia Justyna Góźdź z biura prasowego ratusza. Wykonawca będzie musiał też przebudować m.in. trakcję trolejbusową i sieć gazową. W planie jest również budowa kanalizacji deszczowej. Prace mają się zakończyć najpóźniej 25 października tego roku. Ich wykonawcą będzie warszawski Budimex, a inwestycja pochłonie 13 milionów złotych.

Do tej samej firmy trafił znacznie większy, warty ponad 231 milionów złotych kontrakt na budowę dworca metropolitalnego. Sercem całej inwestycji będzie budynek dworca, który będzie obsługiwał autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. Dominującymi materiałami w bryle budynku dworca będą szkło i beton. Całkowita powierzchnia trzykondygnacyjnego budynku dworca wyniesie ponad 18 tys. m2.

Dla komunikacji zamiejskiej przewidziano 43 perony. Łączna powierzchnia placów manewrowych wraz z peronami wyniesie ponad 19 tysięcy metrów kwadratowych. Obok budynku głównego powstaną perony autobusowe przykryte szklanym dachem wspartym na filarach, które jednocześnie spełnią funkcję ozdobną. Wszystko przez ażurowe, lekkie elementy inspirowane „ludowymi wycinankami”.

Pod budynkiem dworca powstanie parking podziemny o powierzchni ok. 7,5 tys. m2. Pomieści 174 samochody. Na dachu budynku planowane są nasadzenia zieleni. Wszystko ma być już w lipcu przyszłego roku.

Grzegorz Rekiel