Działania online na lubelskich uczelniach

W ostatnich tygodniach zarówno wykładowcy, jak i studenci w całej Polsce stanęli przed ważnym zadaniem i musieli szybko dostosować się do nauczania online. Ponadto uniwersytety rozpoczynają powoli rekrutację kandydatów, więc muszą także odpowiedzieć na potrzeby maturzystów. Jak w tej sytuacji sprawdzają się lubelskie uczelnie?


Wideokonferencje na Politechnice Lubelskiej

Na PL funkcjonują platformy e-learningowe uruchomione na każdym wydziale. kontakt możliwy jest też poprzez pocztę elektroniczną. Studenci mają możliwość uczestniczenia w zajęciach poprzez aktywną komunikację z prowadzącym w formie czatu, wideokonferencji czy też e-mailowej wymiany informacji. Oprócz tego studentom korzystającym ze zdalnej formy studiowania udostępniane są materiały do zajęć w cyfrowej formie.

– Jako platformy e-learningowe Politechnika wykorzystuje system Moodle, natomiast do wideokonferencji używane są platformy takie, jak YouTube, Zoom czy też Discord – mówi Iwona Czajkowska-Deneka, rzecznik prasowy PL. – Na niektórych wydziałach, np. Wydziale Elektrotechniki i Informatyki, daje się zaobserwować bardzo dużą aktywność studentów w godzinach wykładów – około 600 użytkowników.

Studenci mogą korzystać również z platform e-learningowych za pomocą własnych smartfonów, gdyż witryny te są responsywne.

E-learning także dla wykładowców na KUL

KUL także przystosował się do nowych warunków pracy. Zajęcia dydaktyczne zostały odwołane, więc prowadzone są one w internecie. – Wykładowy zostali zobowiązani do udostępnienia studentom treści dydaktycznych w formie elektronicznej i do prowadzenia zajęć w trybie e-learningowym. Prowadzący zajęcia zostali poproszeni o nawiązanie kontaktu z grupami, z którymi mają zajęcia, systematyczne przesyłanie studentom materiałów w formie elektronicznej, wyznaczanie zadań oraz bieżące monitorowanie ich pracy – informuje Lidia Jaskuła, rzecznik prasowy KUL.

Ponadto do dyspozycji studentów i wykładowców oddano dwie platformy – Moodle oraz Office365. Dla osób, które dotychczas nie prowadziły zajęć na odległość, zorganizowane zostało zdalne szkolenie „Projektowanie i prowadzenie zajęć w formie kursów online”, zapoznające uczestników z wszystkimi możliwościami platformy Moodle, którą KUL posiada, a która jest dostępna w systemie e-KUL. Na szkolenie zgłosiło się ok. 280 pracowników.

– Dodatkową pomocą są tworzone w miarę potrzeb instrukcje. Wsparciem służą trenerzy, którzy odpowiadają także na wszystkie zgłaszane pytania. Pełne ręce pracy mają nasi informatycy, którzy czuwają nad sprawnym funkcjonowaniem systemów uczelni oraz udostępnionych narzędzi. Na bieżąco nadają niezbędne uprawnienia, udzielają wsparcia logistycznego, informują i uczą, gdy zachodzi taka potrzeba – dodaje Lidia Jaskuła.

Wirtualne Drzwi Otwarte i cykl webinariów na UMCS

UMCS wychodzi zaś naprzeciw potrzebom kandydatów i już w ten poniedziałek, 6 kwietnia o godz. 16 odbędą się pierwsze Wirtualne Drzwi Otwarte na UMCS. Celem przedsięwzięcia jest zachęcenie młodzieży do podjęcia studiów na tej uczelni oraz pokazanie jej jako miejsca otwartego i kompletnego, w którym tradycja łączy się z nowoczesnością. Wydarzenie będzie transmitowane na uniwersyteckim profilu na Facebooku oraz Instagramie. Będzie można tam także zadać wszelkie pytania dotyczące tegorocznej rekrutacji.

Uczelnia przygotowała także cykl webinariów, podczas których udzieli odpowiedzi na pytania związane z procesem rekrutacji i studiami na UMCS. Każde spotkanie będzie podzielone na dwie części. W czasie pierwszej poruszony zostanie określony wcześniej zakres tematyczny związany z procesem podjęcia studiów, natomiast zakończenie webinarium poświęcone będzie Q&A z widzami. Spotkania online na Facebooku będą odbywały się regularnie co dwa tygodnie, aż do czerwca – ostatnie odbyło się 1 kwietnia. MG