Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed oszustami, którzy podszywają się pod pracowników instytucji i proszą o potwierdzenie zmiany numeru telefonu klienta. – Uważajcie – apeluje ZUS.
Do ZUS napływają zgłoszenia od klientów, którzy odebrali połączenia od osób podszywających się pod pracowników zakładu.
– Oszust prosi klienta, by potwierdził zmianę numeru telefonu w dokumentach instytucji lub używanego na Platformie Usług Elektronicznych/eZUS. Dopytuje też, w jakich instytucjach finansowych rozmówca korzysta z tego numeru. Przekazanie takich informacji oszustom może mieć dla klienta fatalne skutki – informuje Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim.
ZUS podkreśla, że prawdziwi konsultanci nie kontaktują się tą drogą w sprawie zmiany numeru telefonu i nie pytają o banki, w których klient ma konto. – Jeśli pracownik ZUS dzwoni do klienta, to najczęściej po to, by udzielić odpowiedzi na jego wcześniejsze zapytanie o konkretną sprawę. Telefon z ZUS może też wiązać się z wezwaniem na kontrolę zwolnienia lekarskiego – mówi Korba.
Jeżeli ktokolwiek ma wątpliwości co do tożsamości osoby podającej się za pracownika ZUS, może ją sprawdzić na infolinii (22 560 16 00, cot@zus.pl) lub w najbliższej placówce Zakładu.
To już kolejna w ostatnich dniach próba oszustwa „na pracownika ZUS”. Wcześniej do klientów zakładu przychodziły maile, w których oszuści zachęcali do wejścia na stronę internetową udającą eZUS i podanie na niej danych logowania do systemu i swojej karty kredytowej. (p)