Filharmonia na przedwiośniu

Instytucja ta oferuje dziś koncerty symfoniczne online. Do tego cały cykl audycji muzycznych związany z patronatem PGE. W obecnych warunkach właśnie Internet daje szansę uczniom oraz nauczycielom, by z tych zasobów Filharmonii Lubelskiej korzystać.


Mając wieloletnie doświadczenia w pracy z dziećmi i młodzieżą zespół filharmonii zaprasza szkoły, przedszkola, domy kultury z Lublina i województwa do korzystania z całej gamy audycji edukacyjnych. Pozwolą one rodzicom w domach oraz nauczycielom poprzez formy kształcenia zdalnego realizować ciekawe zajęcia w sposób barwny i urozmaicony.

Jakie to audycje? „Magia Dźwięku” – zajęcia edukacyjne dla przedszkolaków oraz uczniów szkół podstawowych klas: 1-3 oraz 4-6 prezentują „żywą muzykę” przy jednoczesnym wprowadzaniu małego odbiorcy w świat i atmosferę instytucji kultury, jaką jest filharmonia.

„Akademia Muzyki i Plastyki” to cykl audycji organizowanych w FL adresowany przede wszystkim do uczniów klas 7-8 szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych. Spotkania te wprowadzają nastoletnią widownię w muzyczny świat od klasyki do czasów współczesnych.

Z kolei audycje „Na życzenie” to zajęcia kierowane do młodzieży – podczas których realizuje się wybrany program dla większej zorganizowanej grupy. Oferta FL obejmuje spotkania muzyczne w rodzaju: „Perły baroku”, „Romantyczna dusza”, „Paryski salon Fryderyka Chopina” itp. Wykaz i opis takich audycji znajdziemy na www.filharmonialubelska.pl.

Do podobnych form należy też nowość – Muzyczne Spotkania z PGE „Energia Ciepła”. Wydarzenia spięte tą klamrą tytułu znajdziemy na Filharmonicznym Kanale YouTube – trwają tam od 1 lutego, kiedy to miała miejsce ich premiera online.

– Koncert nadal jest dostępny. Jeśli go nie widzieliście, obejrzyjcie koniecznie. Bo naprawdę można napisać i wykonać muzykę o krajobrazie pięknej zimy, a nawet o puszystym śniegu – zagrzewa do słuchania Dawid Jarząb, dyrygent FL.

Zimowy marketing Filharmonii

– Edukacja w naszej instytucji była i jest priorytetem działalności. Rzecz jasna dzieje się to obok głównego nurtu artystycznego. Od zawsze pragniemy być obecni w szkołach, chcemy by dzieci i młodzież garnęli się do filharmonii. Teraz jest inaczej. Lecz nawet w tych trudnych warunkach już w roku ubiegłym było wiele prezentacji, które gwarantuje nam Internet. I to się sprawdza – zapewniał dyrektor naczelny Filharmonii Lubelskiej Wojciech Rodek. – A przed nami jeszcze bardzo wiele audycji właśnie edukacyjnych. Założeniem formalnym jest, by czas takich prezentacji nie był zbyt długi. Potrafią to sprawnie wykonać sami muzycy, jak i zadbać o to ci, którzy o muzyce opowiadają.

FL w planach ma to, co wstrzymała epidemia: niedzielne poranki edukacyjne z cyklu „Encyklopedia Muzyki” – rozważania o znanych nazwiskach, o instrumentach, symbolach i określeniach z dziedziny muzyki symfonicznej. Te audycje edukacyjne pozwalają młodym ludziom zbliżyć się do muzyki poważnej. Po prostu, w domach czy nawet w szkołach, nie zawsze mają stymulacje w tym zakresie. A ten rodzaj muzyki jest niezbędnym elementem kultury osobistej i kultury w skali społecznej. To żywioł sztuki tak samo potrzebny nam jak woda i powietrze – podkreśla maestro Wojciech Rodek, będący zarazem dyrygentem orkiestry filharmonii.

Filharmonia braci Wieniawskich?

– Teraz mamy szczególny czas, gdy nasze koncerty z udziałem publiczności nie są możliwe. A największym atutem filharmonii jest to, że muzyka dzieje się w niej na żywo. Każda próba przeniesienia muzyki symfonicznej do mediów czy nośników elektronicznych jest trudna, lecz nie niemożliwa, stanowi kompromis między tym, co brzmi naturalnie i co widać na scenie, a tym co uda się osiągnąć dzięki technice – zauważa dyrektor.

Zachęca by czerpali z tego nauczyciele i edukatorzy muzyczni, którzy mogą dowolnie wykorzystywać materiał dostępny na witrynach internetowych filharmonii.

Kierownictwo instytucji stara się dyskontować również sam atut Henryka Wieniawskiego. Zdaniem dyrektora Rodka, silny nurt winna mieć promocja tej osoby – drugiego po Szopenie giganta polskiej muzyki, porównywanego z Nicolo Paganinim.

– Jako filharmonia tak zacnego imienia promujemy muzykę Wieniawskiego, jeździmy gdzie tylko się da z muzyką naszego mistrza skrzypiec. Ale też będziemy promować dorobek jego brata Józefa – sławnego pianisty. I właśnie w czerwcu br. przewidujemy nagranie wszystkich dzieł symfonicznych tego zapomnianego autora – kończy dyrektor FL.

Melomani czekają więc na ponowne otwarcie się filharmonii, na pełny kontakt artystów z publicznością. Niby zawsze można usiąść nałożywszy słuchawki i oddać się koncertom wyobraźni. Jednak muzyka symfoniczna to domena dużego, żywego audytorium, które łatwo nie da się zastąpić w warunkach online.

Co w ofercie do końca zimy?

22 lutego koncert kameralny: „Piotruś i Wilk” wykona Kwintet Dęty Filharmonii Lubelskiej. Narratorem będzie Maciej Grubich, a w programie Sergiusza Prokofiewa właśnie „Piotruś i wilk” op. 67.

15 marca koncert kameralny „Czyszczenie uszu”, na który złoży się występ solistki Karoliny Hordyjewicz – fortepian, z programem: Ludwig Van Beethoven – Sonata nr 14 cis-moll, op. 27 nr 2 „Księżycowa”, cz. I i cz. III we fragmentach. Ponadto zagra Kwartet Smyczkowy Filharmonii Lubelskiej, mający w programie Ludwiga van Beethovena „Kwartet smyczkowy” nr 3 D-dur, op. 18 nr 3 cz. I.

5 kwietnia, w koncercie „Dusza króla instrumentów” wystąpią: Natalia Kozub – skrzypce, Mirosław Kozub – wiolonczela, Ewa Polska – organy. Narratorem będzie Hanna Piekarczyk – organmistrzyni. W programie: Jan Sebastian Bach – „Arioso z Kantaty BWV 156” i Antonio Vivaldi – „Koncert na 2 mandoliny” G-dur RV 532 cz. II (oprac. A. Kędziora).

Warto przypomnieć, że na stronie internetowej FL znajdziemy ponadto całą listę koncertów, które zrealizowano w okresie świąteczno-noworocznym.

3 maja br. Orkiestra Kameralna Filharmonii Lubelskiej ma w planie koncert „Cztery pory roku: Wiosna, Lato – Ciepło to zdrowie”. Dyryguje nią Dawid Jarząb, a jako solistka wystąpi Sulamita Ślubowska – skrzypce. Marek Rybołowicz

News will be here