Filtry w samochodzie – jak i kiedy je wymieniać?

Filtry w samochodzie powinno wymieniać się co około 15 tysięcy kilometrów lub raz do roku. Niesprawne mogą zaszkodzić nie tylko autu, ale także zdrowiu pasażerów. Koszt ich zakupu jest niewielki, więc nie należy zwlekać z wymianą.

Filtr paliwa

Najczęściej filtr paliwa zlokalizowany jest pomiędzy pompą zasilającą a wtryskiwaczami. W silnikach benzynowych stosowane są siatkowe filtry zabezpieczające, a także niewielkie papierowe filtry przewodowe. Silniki wysokoprężne, ze względu na montowanie specjalnych urządzeń wysokociśnieniowych, wymagają czystszej ropy, filtry takie są droższe. Niezależnie jednak od rodzaju silnika pojazdu, wymienia się je co 15-20 tysięcy kilometrów.

Filtr oleju

Za filtracje i usuwanie zanieczyszczeń z silnika odpowiedzialny jest filtr oleju. Kosztuje on od kilku do kilkudziesięciu złotych w zależności od typu jednostki mechanicznej. Najlepiej wymieniać go w warsztacie samochodowym razem z olejem silnikowym i uszczelką korka spustowego. Koszt takiej wymiany u mechanika to około kilkadziesiąt złotych.

Filtr powietrza

Za zatrzymanie zanieczyszczeń, które mogłyby trafić do komory spalania silnika odpowiedzialny jest filtr powietrza. Gdy jest on zużyty może zaburzyć pracę całego pojazdu. Przykładowo na 1000 przejechanych kilometrów wychwytuje on 20 gram kurzu, które trafiając do układu mogłyby szybko doprowadzić do przedwczesnego zużycia cylindrów, tłoków i pierścieni tłokowych. Przy wymianie filtra należy być ostrożnym, by żaden brud nie dostał się do silnika. Ich cena zaczyna się już od kilku złotych, a wymiana kosztuje około 20 złotych.

Filtry kabinowe

Filtr kabinowy oczyszcza powietrze trafiające do wnętrza pojazdu. Dzięki niemu przy włączonej wentylacji do środka auta nie trafia kurz, pyłki czy dym. Dobrze jest go wymieniać raz na 15 tysięcy kilometrów lub raz do roku. Niesprawny filtr kabinowy może powodować parowanie szyb, przykry zapach czy choroby górnych dróg oddechowych. Jego koszt to około 50 złotych. Filtr kabinowy z węglem aktywnym, ma takie same właściwości jak zwykły filtr, jednak dodatkowo pochłania także szkodliwe substancje gazowe, takie jak ozon, związki siarki i azot. Dzięki jego zastosowaniu maleje szansa na wystąpienie alergii czy podrażnień układu oddechowego człowieka. Jeśli chodzi o okres wymiany filtra, jest on taki sam, jak przy zwykłym filtru kabinowym.