Gdy słowa zawodzą

To jeden z najpiękniejszych momentów życia każdego rodzica, gdy jego dziecko wypowiada pierwsze słowa; radość jest jeszcze większa, kiedy maluch zaczyna je składać w całkiem sensowne zdania. Niestety, zdarza się, że małe dzieci mają trudności w komunikowaniu się. O tym jak im pomagać, jak wspierać ich rozwój i czynić komunikację bardziej skuteczną, rozmawiali uczestnicy konferencji, którą 10 grudnia, zorganizowało Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukacją Włączającą, działające przy Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym w Świdniku.

Spotkanie było adresowane do rodziców, nauczycieli, pedagogów, psychologów i wszystkich zainteresowanych tematem alternatywnych metod komunikacji w nowoczesnym modelu wczesnego wspomagania rozwoju. ACC, bo tak w skrócie nazywana jest komunikacja wspomagająca i alternatywna, to upraszczając strategie i używane do ich realizacji narzędzia (np. tablety ze programem takim jak „Let me talk”), które usprawniają komunikację z osobami, które np. w wyniku niepełnosprawności mają z tym zakresie trudności. Uczestnicy konferencji zorganizowanej przez SCWEW pochylili się nad tym tematem w odniesieniu do dzieci wymagających wczesnego wspomaganiem rozwoju.

O szansach i możliwościach, jakie daj ACC mówili min. Aleksandra Wnuk z Poradni Wczesnego Wspomagania Rozwoju i Punktu Przedszkolnego LOLEK w Lublinie, dr Agnieszka Kossowska z Fundacji Rozwoju Edukacji Empatycznej FREE w Opolu, Maja Kłoda z Ośrodka Terapeutycznego Przystań Szkraba w Warszawie, Alina Smyczek z Zespołu Szkół Specjalnych nr 11 w Krakowie, Angelika Łasocha z centrum szkoleniowego Autyzm – Startup, Aldona Mysakowska-Adamczyk z Zespołu Wczesnego Wspomagania Rozwoju przy Specjalnej SP nr 327 w Warszawie, Agnieszka Pilch z SOSW w Świdniku i Punktu Przedszkolnego Lolek w Lublinie oraz prof. Beata Batorowicz z Queen’s University w Kingston, w Kanadzie i Paulina Finak z School od Rehabilitation Therapy, równie w Kingston. Był też czas na wymianę doświadczeń i rozmowy ze specjalistami. Patronat naukowy nad konferencją objęli dr hab. Anna Prokopiak z UMCS w Lublinie oraz dr Radosław Piotrowicz z APS w Warszawie. (w)

News will be here