Jakie media?

Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej KUL świętował 14 i 15 listopada dziesięciolecie swojej działalności. Uroczystościom towarzyszyła konferencja naukowa pt. „Jakie media?”.


– Na początku była specjalność „medialna” lub „redaktorska” na socjologii i to trwało bodajże 2-3 lata. Po czym, dziesięć lat temu, prof. Dyczewski, wybitny socjolog i medioznawca, przy mojej skromnej pomocy zaaranżował dziennikarstwo. Były sprzyjające okoliczności władz, więc mogliśmy to dobrze zacząć. Mieliśmy niezwykle wysokie nabory, chętni pojawiali się z całej Polski i chętnie garnęli się na te studia. Myślę, że te dziesięć lat pokazały, że taki uniwersytet jak KUL ma jednak swoją poważną rolę i wkład w tę dyscyplinę i wykształcił, jak sadze, wielu dobrych dziennikarzy – mówił prof. Jacek Dąbała z Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej KUL.

Konferencja dotyczyła mediów współczesnych, zarówno tych tradycyjnych, jak i elektronicznych. Przez liczne panele, dyskusje oraz debaty organizatorzy chcieli pokazać, jak dziennikarstwo zmienia się w różnych kontekstach. Przez dwa dni dyskutowano m.in. o tym, jakich mediów potrzebują Polacy, o tym, jak wyglądają studia dziennikarskie, o lokalnych mediach, o demokratycznych mediach, roli religii w dziennikarstwie, komunikacji politycznej, technologiach, publicystyce, języku czy retoryce.

Wśród uczestników znaleźli się naukowcy nie tylko z Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, ale też z UMCS, Uniwersytetu Warszawskiego, Wyższej Szkoły Inżynierii i Zdrowia w Warszawie, Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, Uniwersytetu Jagiellońskiego, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Uniwersytetu Gdańskiego, czy Uniwersytetu Łódzkiego.

Prelegentów i referentów było w sumie ok. 50, przysłuchiwało się im ok. 100 osób. Oprócz akademickich prelekcji można było też poznać opinie dziennikarzy którzy prezentowali redakcje: RMF FM, „Gościa Niedzielnego”, TVP POLONIA, „Przeglądu Sportowego”, „Dziennika Gazeta Prawnej”, Polska Press Grupa (wydawca „Kuriera Lubelskiego” i „Nasze Miasto Lublin”), „Gazety Wyborczej”, „Radia Lublin” oraz „Dziennika Wschodniego”.

Joanna Niećko

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here