Kiszone buraki – samo zdrowie!

Kiszone warzywa to tradycja i niezaprzeczalne walory smakowe. Oczywistym składnikiem naszych codziennych dań są kiszone ogórki lub kiszona kapusta. Najlepiej smakują w okresie jesienno-zimowym, gdy brakuje świeżych zielonych warzyw.

Może nie wszyscy zdajemy sobie sprawę z dobroczynnych właściwości kiszonek. Kiszone warzywa zawierają dużą ilość witamin A, C i E, będących przeciwutleniaczami, czyli związkami posiadającymi zdolności do usuwania z organizmu wolnych rodników, co wpływa m.in. na opóźnienie procesów starzenia się organizmu. Kiszonki są bardzo dobrym źródłem witaminy C, która wpływa pozytywnie na odporność organizmu, umożliwia wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego oraz jest niezbędna do syntezy kolagenu. Kwaszone warzywa dostarczają także wielu niezbędnych składników mineralnych, takich jak: magnez, wapń, potas i żelazo. Bardzo istotne jest również to, iż znajdujące się w kiszonkach bakterie, biorą udział w syntezie witaminy K1 i K2 (jednej odpowiedzialnej za zachowanie prawidłowej krzepliwości krwi, drugiej za transport wapnia z krwi do zębów i kości), witaminy PP koniecznej do zachowania prawidłowej czynności mózgu i obwodowego układu nerwowego oraz witamin z grupy B.
Spożywanie kiszonych produktów jest szczególnie zalecane po antybiotykowych terapiach i przy zaburzeniach flory bakteryjnej jelit. Kwas mlekowy wspomaga procesy trawienia i wchłaniania składników odżywczych. Bakterie kwasu mlekowego mają również zdolność do neutralizacji toksyn oraz rozkładania szkodliwych substancji, eliminują bakterie chorobotwórcze i wirusy oraz walczą z grzybicami.
„Akademia Kreatywności” poleca przepis na kiszone buraki: 1 kilogram buraków, kilka ząbków czosnku (nawet cała główka!) obranych i pokrojonych na pół, 2 litry przegotowanej i ostudzonej wody, ziele angielskie, liście laurowe, 1 łyżka soli na 1 litr wody.
Wykonanie: buraki myjemy, obieramy i kroimy w słupki. Układamy w słoiku lub kamionce dodając przyprawy i czosnek. Całość zalewamy wodą wymieszaną z solą, tak, aby warzywa były dokładnie przykryte. Najlepiej docisnąć talerzykiem. Słoik zostawiamy na 5-7 dni w ciepłym miejscu. Ukiszony zakwas przecedzamy do zamykanych słoiczków i przechowujemy w chłodnym miejscu (przerywany proces fermentacji). Pozostałe kiszone buraki zawierają mnóstwo błonnika i mało kalorii – są więc idealne dla osób, które dbają o sylwetkę. Można z nich zrobić pyszną sałatkę lub dodać do barszczu.
Zakwas z buraków jest genialnym napojem energetycznym! W wyraźny sposób dodaje nam energii i siły, wzmacnia kondycję fizyczną i wydolność organizmu. Zakwas jest świetny do prawdziwego, domowego barszczu, a także do picia jako napój wzmacniający. Można zrobić kurację oczyszczająco-wzmacniającą i przez 2-3 tygodnie pić po 1 szklance dziennie.
Na buraki powinni uważać cukrzycy, osoby borykające się z chorobami nerek oraz cierpiące na reumatyzm. (es)