Kolej na Świdnik

Dworzec w Świdniku będzie jednym z ponad stu dworców systemowych, jakie PKP planuje wybudować w całym kraju

PKP rozstrzygnęły przetarg na budowę 20 nowych dworców w niewielkich miejscowościach w całej Polski. Na liście znalazła się też stacja Świdnik-Miasto. Jeśli wykonawca nie zawiedzie, to w półtora roku od podpisania umowy inwestycja zostanie oddana do użytkowania.


O powstaniu w Świdniku nowego dworca mówi się od 2017 roku, kiedy to nasza miasto ujęte zostało w rządowymi Programie Inwestycji Dworcowych, zakładającym przebudowę lub wybudowanie od podstaw nowych dworców w ponad 180 miejscowościach w całym kraju.

Początkowo w Świdniku przymierzano się do modernizacji starego budynku, ale ostatecznie, po konsultacjach społecznych, uznano, że nie da się go dostosować do współczesnych standardów i należy go wyburzyć, a na jego miejscu postawić nowy obiekt według wybranego przez PKP projektu Innowacyjnych Dworców Systemowych (IDS).

Zakłada on, że powstające od podstaw dworcowe kolejowe w mniejszych miejscowościach będą budowane według jednego wzorca. Obiekty będą niewielkie gabarytowo, ale funkcjonalne i estetyczne. Każdy będzie miał taką samą bryłę, wnętrze, udogodnienia i energooszczędne rozwiązania.

PKP przez długi czas miała problem ze znalezieniem wykonawcy obiektów. Oferenci, którzy stawali do przetargu, żądali kwot o wiele większych niż mógł przeznaczyć zamawiający. Dopiero na początku grudnia ub.r. PKP udało się uzyskać dodatkowe środki unijne na realizację projektu i przetarg na 20 dworców systemowych został rozstrzygnięty. Jeden z nich stanie w Świdniku. Konsorcjum firm Heli Factor i Merx ma na ich wykonanie i oddanie czas do maja 2020 roku.

Jak zapewnia Paweł Wróblewski z Biura Inwestycji Polskich Kolei Państwowych S.A., nowe dworce – choć niewielkie gabarytowo, są w pełni dostosowane do oczekiwań podróżnych (pierwsze takie obiekty już powstały w programie pilotażowym w województwie mazowieckim). Jest w nich ogrzewana poczekalnia, kasa biletowa, zaplecze sanitarne. Z pawilonem będzie zintegrowana wiata, pod którą znajdą się stojaki dla rowerów i np. biletomaty. Nad budynkiem ma górować 8-metrowa wieża zegarowa. 

JN