Książki trafiły na…. ulicę

Była parada ulicami miasta, literackie zabawy dla młodszych i multimedialne warsztaty dla starszych oraz wspólne głośne czytanie – tak w wielkim skrócie wyglądały obchody Światowego Dnia Książki i Praw Autorskich w I LO w Świdniku.


Społeczność I Liceum Ogólnokształcącego im. W. Broniewskiego w Świdniku nie zapomniała o przypadającym 23 kwietnia Światowym Dniu Książki i Praw Autorskich. Z tej okazji młodzież z koła dziennikarskiego oraz drugoklasiści uczęszczający na rozszerzone zajęcia z języka polskiego zaprosili świdniczan – tych młodszych i tych starszych – do wspólnej podróży szlakiem Josepha Conrada, którego rok właśnie obchodzimy. Już na kilka dni wcześniej przed główną imprezą uczniowie na wiatach przystankowych na terenie całego miasta rozwiesili plakaty z fragmentami prozy Conrada. Natomiast w poniedziałek, 24 kwietnia, w szkole odbyło się wspólne głośnie czytanie prozy Conrada. Zaproszenie na to wydarzenie przyjęli m.in. przedstawiciele miasta, starostwa, zaprzyjaźnionych szkół, instytucji kultury oraz służb mundurowych. Tego dnia w szkole odbywały się inspirowane literaturą zajęcia literackie i artystyczne dla przedszkolaków oraz uczniów szkół podstawowych. Natomiast gimnazjaliści mogli wziąć udział w warsztatach informatyczno-humanistycznych z tworzenia „żywej książki”, przygotowane przez studentów UMCS.
– Dopełnieniem tych wydarzeń była uliczna parada literacka. Uczniowie przebrani w kostiumy teatralne rozdawali przechodniom fiszki z fragmentami prozy Josepha Conrada, repertuar Teatru Osterwy oraz róże, które zostały uznane za oficjalny symbol Dnia Książki – mówi Aneta Jagieła, wicedyrektor I LO.
Parada zakończyła się w szkole, gdzie  uczniowie wręczyli fiszki gimnazjalistom, uczniom szkoły oraz gościom biorącym udział w akcji głośnego czytania.
Współorganizatorami szkolnych obchodów Światowego Dnia Książki byli: Teatr im. J. Osterwy w Lublinie, Miejskie Centrum Usług Socjalnych im. Jana Pawła II w Świdniku, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej oraz Miejski Ośrodek Terapii i Rozwoju.
(w)