Kto udźwignie Olę?

Kabina maszynisty w parowozie Ol49-34, na kotle widnieje data 1951 rok

Ale miejsce, w którym on stoi nie jest zbyt eksponowane. Dlatego wkrótce „Ola”, która ze względów technicznych sama torami nie pojedzie, znowu ma zostać przetransportowana.

Plan jest taki, że parowóz ma stanąć od strony ul. Kolejowej na placu przed Dworcem Głównym PKP. To część projektu, zakładającego również modernizację placu dworcowego, który ratusz chce zrealizować jeszcze w tym roku. Przez dłuższy czas urzędnicy orientowali się, jakie specjalistyczne firmy mogłyby zająć się przeniesieniem ważącego kilkadziesiąt ton parowozu. Są obawy, że podczas transportu mogłoby dojść do uszkodzenia maszyny. Gdyby tak się stało, pewnie wiele osób – nie tylko kolejarze, dla których „Ola” jest „oczkiem w głowie” – miałoby to za złe urzędnikom.

– Robiliśmy rozpoznanie w sprawie firm, zajmujących się transportem ładunków ponadnormatywnych, podpytywaliśmy też naszych kolejarzy – mówi Marcin Grel, dyrektor Wydziału Rozwoju, Promocji i Współpracy z Zagranicą UM Chełm. – Wiemy już, że są przedsiębiorstwa dysponujące odpowiednim sprzętem gotowe podjąć się tego wyzwania. Planujemy rozpocząć postępowanie, które wyłoni wykonawcę. Najpierw jednak musimy podpisać umowę o dofinansowanie, dzięki któremu będą możliwe planowane w ramach projektu prace. Umowa ta ma być podpisana już wkrótce. Potem będziemy mogli rozpocząć procedurę przetargową. Jesteśmy w kontakcie z przedstawicielami Kolei, która również planuje modernizację dworca kolejowego.

Plac przed dworcem zyskać ma nową nawierzchnię, parkingi, chodniki, oświetlenie i zagospodarowanie zieleni. Przebudowa placu dworcowego łączy się w całość z koncepcją modernizacji ul. Kolejowej, która również planowana jest przez ratusz. (mo)

News will be here