Ku przestrodze po raz enty

Internetowe portale sprzedażowe to prawdziwa „żyła złota” dla oszustów. Udają zainteresowanie zakupem wystawionych przedmiotów i pod przykrywką przelania pieniędzy za nie, wyłudzają dane do bankowości elektronicznej, a gdy już je mają, najczęściej „czyszczą” konto do zera. W ostatnim czasie ofiarą takich oszustw, niestety, często padają mieszkańcy Świdnika i okolic. Policja po raz kolejny apeluje o ostrożność podczas internetowych transakcji.


Do Komendy Powiatowej Policji w Świdniku zgłosił się niedawno 43-letni mieszkaniec gminy Mełgiew, który poinformował, że został oszukany podczas sprzedaży przedmiotu na portalu aukcyjnym. Mężczyzna otrzymał wiadomości, z których wynikało, że ktoś zakupił wystawioną przez niego rzecz i jako sprzedający w ciągu trzech godzin musi zaakceptować to zamówienie.

– Po kliknięciu w przycisk „zaakceptuj zamówienie” mężczyzna został przekierowany na stronę, gdzie wybrał swój bank, wpisał login i hasło do bankowości elektronicznej, a także wpisał kod otrzymany w wiadomości SMS. Po dłuższym wczytywaniu strony, zalogowanie do bankowości nie powiodło się. Wtedy mężczyzna zrozumiał, że jest to próba oszustwa. Następnie skontaktował się z konsultantem swojego banku, który poinformował go, że bank sam zablokował konto, z uwagi na to, że wykryto dostęp do jego bankowości na obcym urządzeniu mobilnym. Jednak nim się tak stało, oszuści zdążyli już dokonać kilku operacji oraz wypłaty prawie 900 złotych – przekazała st. asp. Elwira Domaradzka, rzecznik KPP w Świdniku.

Policja kolejny raz apeluje o zwracanie uwagi na korespondencję, jaką otrzymujemy od rzekomych kupujących oraz wiadomości z portali ogłoszeniowych i aukcyjnych. Fałszywe wiadomości, na pierwszy rzut oka, wyglądają łudząco podobnie do tych prawdziwych, ale wystarczy się dobrze przyjrzeć, aby dostrzec np. literówki w adresie, podejrzane rozszerzenia czy wręcz nieskładnie pisane wiadomości.

– Korzystając z portali ogłoszeniowych czytajmy regulamin i sprawdzajmy, czy faktycznie strony te oferują takie formy kontaktu i rozliczeń. Nie działajmy pod presją czasu i nie dokonujmy szybkich „kliknięć” w linki, które są nam podsyłane. Czytajmy rozważnie wiadomości tekstowe nadsyłane z bankowości elektronicznej i nim podamy gdziekolwiek kod autoryzacyjny, sprawdźmy najpierw, co akceptujemy – przestrzegają policjanci. (w)

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here