Kultura odmrożona częściowo

Od ubiegłego piątku miłośników dziesiątej muzy znów zaprasza lubelskie kino „Bajka”

Lubelskie instytucje kulturalne od 12 lutego mogą cieszyć się poluzowaniem restrykcji sanitarnych. Nie wszystkie. Dlatego należało czuć się wyróżnionym korzystając z redakcyjnego zaproszenia na koncert w Filharmonii – pierwszy w Lublinie w czas „odwilży”. I to w mroźny, piątkowy wieczór. Drzwi teatrów też już lekko uchylone…

W pełnej lecz „do połowy” sali wyczuwało się doniosłość tej chwili. Program obejmował Symfonię nr 29 A dur Mozarta, II koncert fortepianowy f-moll op. 21 Chopina, I Symfonię g-moll „Zimowe marzenia” Czajkowskiego. Wykonała je Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Igora Bojczuka oraz Gracjana Szymczak – fortepian.

Symfonia otwierająca, skomponowana przez 17-letniego Mozarta, to ponoć najlepsza z jego wczesnych symfonii. Wielu krytyków traktuje ten utwór jako punkt kulminacyjny w początkach twórczości kompozytora. Rychło znalazła się w programach orkiestr na świecie.

Wysłuchany koncert fortepianowy Fryderyka Chopina f-moll pochodzi z 1830 roku. II Koncert, chronologicznie wcześniejszy, jest bardziej liryczny niż pierwszy. To po premierze tego utworu w prasie pojawiło się określenie Chopina: „Paganini fortepianu”.

Drugi ze słowiańskich kompozytorów tego wieczoru przypomniał się melomanom swoją I Symfonią. Wieść historyczna niesie, że Piotr Czajkowski podczas intensywnej pracy nad nią (1866) traci równowagę psychiczną i spotyka się z niezbyt życzliwym odbiorem dzieła.

Na szczęście nie można tego powiedzieć po aplauzie wieńczącym wykonanie tego dzieła na koniec wspaniałego koncertu.

W najbliższy piątek, 19 lutego Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej, tym razem pod dyrekcją Dawida Jarząba, da koncert będący mozaiką epok i stylów muzycznych. Wieczór rozpocznie barokowo Koncert g-moll na dwie wiolonczele RV 531 Vivaldiego. Następnie Duet-Concertino na klarnet, fagot, orkiestrę smyczkową i harfę Straussa oraz Symfonia nr 82 C-dur „Niedźwiedź” Hob.I.82 Haydna.

Z kolei 26 lutego filharmonia zaprasza na koncertu organowy, w którym wystąpi Piotr Rojek. W programie: J. S. Bach Toccata i fuga d-moll BWV 565 oraz „O Mensch, bewein dein Sünde groß” BWV 622 i Jehan Alain – Litanies.

Sąsiadujący z FL przez podłogę Teatr Muzyczny ma coś do zaoferowania – jak informuje: „na życzenie naszych drogich widzów”, którym nie udało się kupić biletów na koncerty walentynkowe. Na tejże scenie dodatkowy koncert pt. „W duecie z Muzycznym” – 21 lutego o godz. 17. Soliści teatru zaśpiewają miłosne hity wszech czasów. Wystąpią: Kamila Lendzion, Anna Barska, Paulina Janczaruk, Dorota Szostak-Gąska, Jakub Gaska i Patryk Pawlak.

Co w lubelskich teatrach?

– Jest luty podkuj buty i wędruj do Teatru Andersena, gdzie aktorzy są gotowi do spotkań z dziećmi. Wszyscy bardzo tęsknimy i nie możemy doczekać się przedstawień na żywo z publicznością. Gramy dla was spektakle w każdy weekend lutego – można przeczytać na facebookowej witrynie Andersena.

Zespół tej instytucji ogromnie się cieszy, że wrócił do gry na żywo. Repertuar dla najmłodszych dzieci (od 3 lat), ich rodziców oraz opiekunów czeka na widownię. Już w miniony, Walentynkowy weekend jej połowę zajęli oglądający spektakl „Szewczyk Dratewka”, odbyły się też na żywo rodzinne warsztaty „Idzie lalkarz światem”.

W kolejne weekendy lutego najmłodsi miłośnicy teatru obejrzą tu: 20 i 21 – „Bucik Kopciuszka”, reż. Katarzyna Kawalec; 27 i 28 „Calineczka”, reż. Przemysław Jaszczak.

Bilety są do kupienia w serwisie Bilety24.pl albo w kasie teatru na godzinę przed wydarzeniem.

Dostępny bez ograniczeń spektakl „Dziób w dziób” reż. Elżbieta Depta jest i będzie grany online aż do 30 czerwca. Informacje o spektaklach dostępne na stronie i aktualna oferta wydarzeń na https://teatrandersena.pl/repertuar/.

Prawdziwe hity wracają

Teatr Stary informuje, że wznawia ulubione przedstawienie lubelskich widzów „Machia”, tym razem w wersji online. W dniach 18-25 lutego zespół zaprasza na stronę video.teatrstary.eu, na której bezpłatnie udostępnia zarejestrowany spektakl.

„Machia” to pierwsza sztuka wystawiona na deskach Teatru Starego, specjalnie dlań napisana. Jej autorem i reżyserem jest Juliusz Machulski. „Machia” opisuje fenomen Niccolo Machiavellego, którego 545. rocznica urodzin przypadła na dzień premiery spektaklu (4 maja 2014). Prezentuje ciekawe, zrywające z dotychczasowym stereotypem spojrzenie na tę postać, rzucając zarazem światło na kontekst polityczny i historyczny epoki włoskiego renesansu. Przede wszystkim jest to jednak pasjonujący, psychologiczny pojedynek dwóch silnych osobowości, z których żadna nie jest taką, jaką może się z początku wydawać.

Scenariusz i reżyseria Juliusz Machulski; scenografia, kostiumy i reżyseria świateł Justyna Łagowska; muzyka Piotr Selim; występują: Adam Ferency (aktor Teatru Dramatycznego w Warszawie), Marta Ledwoń i Piotr Głowacki. Spektakl zarejestrowano w grudniu 2020.
Teatr im. Osterwy uzależnia swój repertuar na najbliższy weekend od środowej decyzji o powrocie (lub nie) hitu scenicznego – „Czego nie widać”. To komedia dla tych, którzy czują deficyt endorfin, którzy wierzą, że śmiech to zdrowie i którzy szukają wariactwa w teatrze! – dowiadujemy się w „Osterwie”. A teatr zachęca do śledzenia jego witryny.

Już grają

Od ubiegłego piątku miłośników dziesiątej muzy znów zaprasza lubelskie kino „Bajka”. W repertuarze na najbiliższy tydzień: „Zbij to i wyjedź z tego miasta”, „Swingersi”, „Magiczne Muzeum”, „Pal Springs” i „La Gomera”. Do kina mogą wybgrać się również świdniczanie. W repertuarze „Lotu” od 15 do 18 lutego „Magiczne Muzeum” i „Palm Springs”, a od 19 do 25 lutego „O czym marzą zwierzęta”, „Czyściec” i „Małe szczęścia”. Z otwarciem na razie wstrzymują się lubelskie multipleksy, czyli Cinema City i Multikino.

Marek Rybołowicz

W reżimie sanitarnym

Organizatorzy wydarzeń przypominają, że nadal jesteśmy w trakcie epidemii i obowiązują wszystkich widzów zasady reżimu sanitarnego. Każdy uczestnik wydarzenia będzie proszony, by wypełnić oświadczenie dotyczące stanu zdrowia, które można pobrać z witryny placówki, wypełnić i przynieść wraz z biletem. Można je też wypełnić na miejscu. Nadal obowiązuje noszenie maseczek i dezynfekcja rąk.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here