Łączenie podstawówek z przedszkolami wydaje się być przesądzone. Radni odrzucili petycje

Na najbliższej sesji Rady Miasta Chełm (zaplanowanej na 26 marca br.) radni podejmą uchwały w sprawie połączenia dziesięciu miejskich przedszkoli z podstawówkami i utworzenia z nich od września br. siedmiu nowych zespołów szkolno-przedszkolnych. Społeczności placówek, których dotyczą zmiany w większości są przeciwni łączeniu. Do rady miasta wpłynęły kolejne dwie petycje w tej sprawie.

Petycje na ubiegłotygodniowym posiedzeniu (20 marca) rozpatrzyła Komisja Skarg, Wniosków i Petycji. Pierwszą złożyła Rada Rodziców Przedszkola Miejskiego nr 8, sprzeciwiając się połączeniu placówki ze Szkołą Podstawową nr 4. W uzasadnieniu podkreślono, że władze miasta nie przedstawiły przekonujących argumentów przemawiających za zasadnością tej decyzji.

– Żaden samorząd nie powinien szukać oszczędności w edukacji. Zdaniem rodziców utworzenie zespołu ze szkoły i przedszkola może w przyszłości doprowadzić do przeniesienia całego przedszkola do budynku szkoły. Kierując się dobrem dzieci, ich wychowaniem, edukacją, rozwojem i bezpieczeństwem, Rada Rodziców wyraża kategoryczny sprzeciw wobec zamiaru łączenia – napisano w petycji.

Podobne stanowisko zajęli pracownicy pedagogiczni i obsługowi Przedszkola Miejskiego nr 10, które według planów ma zostać połączone ze Szkołą Podstawową nr 7. W swoim piśmie wskazali, że zmiany mają na celu oszczędności, nie uwzględniają natomiast potrzeb dzieci i rodziców. Ich zdaniem łączenie placówek może utrudnić kontakt z dyrektorem oraz prowadzić do zmian kadrowych i destabilizacji wśród nauczycieli.

– Jesteśmy świadomi nadchodzącego niżu demograficznego i rozumiemy potrzebę reorganizacji, jednak chcielibyśmy, aby zaproponowano inne rozwiązania, np. zmniejszenie liczby dzieci w oddziałach, by skuteczniej zajmować się dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, których z każdym rokiem przybywa – podkreślili autorzy petycji.

Dyrektor Departamentu Oświaty w UM Chełm, Agnieszka Walewska-Maksymiuk, odnosząc się do pism przypominała, że Lubelski Kurator Oświaty pozytywnie zaopiniował utworzenie Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 4. Zgodnie z przepisami oświatowymi organ prowadzący ma prawo łączyć szkoły podstawowe z przedszkolami w tym samym obwodzie szkolnym.

Podkreśliła, że utworzenie zespołu ma charakter organizacyjny i nie oznacza likwidacji ani przekształcenia placówek. Nie wpłynie również na ich codzienne funkcjonowanie, a jedynie poprawi efektywność działania. Dzięki połączeniu zwiększą się możliwości kadrowe oraz oferta edukacyjna dla dzieci przedszkolnych. Ponadto „Czwórka” jako placówka z oddziałami integracyjnymi ma doświadczenie w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami i może w tym zakresie wspierać nauczycieli i dzieci przedszkolne.

Walewska-Maksymiuk zaznaczyła także, że wicedyrektor ds. przedszkola będzie obecny na jego terenie, co zapewni stały kontakt z kadrą i rodzicami. Dodała, że przeniesienie przedszkola do budynku szkoły nie jest planowane.

W głosowaniu radni uznali petycję Rady Rodziców PM 8 za bezzasadną. Za jej odrzuceniem głosowali radni Adam Kister, Wojciech Wójcik i Marek Tomaszewski. Przeciw był jedynie Tomasz Otkała.

Petycja pracowników PM 10 pozostała nierozpatrzona (przy 3 głosach „za” i jednym wstrzymującym się radnego Otkały). Jak wyjaśnił Piotr Kowalewski, radca prawny ratusza, dokument nie spełnił wymogów formalnych, jakie nakłada ustawa – nie wskazano osoby reprezentującej autorów oraz ich adresów zamieszkania.

– W takiej sytuacji rada nie jest uprawniona do merytorycznego rozpatrzenia pisma i ma obowiązek pozostawić je bez rozpoznania – tłumaczył Kowalewski.

– Dla nas to jest nowa sytuacja. Jeśli chodzi o znamiona prawne tej petycji, tę wiedzę trzeba posiadać. Gdyby osoby, które ją składały, otrzymały takie wskazówki, to dziś zastanawialibyśmy się nad jej merytoryką, a nie brakami prawnymi. To jest dla mnie nie w porządku, bo w tym momencie jesteśmy zagłuszani prawnymi kwestiami, a nie patrzymy na to, co jest najważniejsze, czyli dobro dzieci – mówiła w imieniu autorów Beata Kozińska.

– Abyśmy mogli udzielić jakichkolwiek wskazówek najpierw ktoś musiałby nas o cokolwiek zapytać – odpowiadał P. Kowalewski. – Nikt nas o to nie pytał. My, jako organ władzy publicznej jesteśmy zobowiązani do przestrzegania przepisów prawa i nie ma miejsce na podejście uznaniowe. Ustawa przewiduje pewne regulacje, ale to państwo wybraliście taką formę komunikacji.

26 marca rozstrzygnięcie w sprawie zespołów

W porządku obrad sesji Rady Miasta Chełm zaplanowanej 26 marca br. znajduje się siedem projektów uchwał dotyczących połączenia dziesięciu miejskich przedszkoli z podstawówkami i utworzenia z nich od września br. siedmiu nowych zespołów szkolno-przedszkolnych. W planach są następujące zespoły: Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 tworzyć ma Szkoła Podstawowa nr 1 oraz Przedszkole Miejskie nr 11; ZS-P nr 2: SP nr 2 i PM nr 5; ZS-P nr 4: SP nr 4 i PM nr 8; ZS-P nr 5: SP nr 5, PM nr 2 i PM nr 6; ZS-P nr 6: SP nr 6 oraz PM nr 12, PM nr 14 i PM nr 15; ZS-P nr 7: SP nr 7 i PM nr 10; ZS-P nr 8: SP nr 8 i PM nr 13). Projekty uchwał w tej sprawie zawierają statuty nowych zespołów. Wynika z nich, że dyrektor zespołu będzie jednocześnie dyrektorem szkoły i przedszkola (lub przedszkoli) wchodzących w skład danego zespołu. Z kolei nauczyciele i pozostali pracownicy zatrudnieni w podstawówkach oraz przedszkolach z dniem 1 września 2025 r. stać się mają nauczycielami i pracownikami poszczególnych zespołów. Zachowana ma być odrębność rad pedagogicznych szkoły i przedszkoli oraz rad rodziców szkoły i przedszkoli wchodzących w skład zespołu. W zespole mogą być tworzone stanowiska kierownicze wicedyrektorów, wicedyrektorów ds. przedszkola, kierowników. W uzasadnieniach do uchwał urzędnicy zapewniają, że siedziby łączonych jednostek pozostają bez zmian, a „utworzenie zespołu nie spowoduje zmian w życiu szkolnej i przedszkolnej społeczności, nie zakłóci realizacji programu dydaktyczno-wychowawczo-opiekuńczego żadnej z placówek”. Statuty łączonych jednostek mają obowiązywać „obok” statutu zespołu. Ratusz przekonuje, że połączenie przedszkola i szkoły w zespół spowoduje „poprawę efektywności organizacyjnej jednostek oświatowych, zwiększy się pozostający w dyspozycji zarządzającego zasób kadrowy, co umożliwi jego elastyczne wykorzystanie, w tym zapewnienie zastępstw, obsługi technicznej i lepszej obsługi administracyjnej”. Według urzędników utworzenie zespołu „zapewni dzieciom przedszkolnym szerszą i ciekawszą ofertę edukacyjną, dzięki potencjałowi kadrowemu oraz bazie dydaktycznej szkoły” i „usprawni zarządzanie placówkami, które po połączeniu będą działać pod kierownictwem jednego dyrektora, ze wspólną kadrą pedagogiczną, administracją i obsługą”.

26 marca okaże się, czy ta urzędnicza argumentacja przekona chełmskich radnych, w rękach których pozostaje ostateczna decyzja w kwestii utworzenia zespołów. (w, mo)