Lotnisko z sukcesami i turbulencjami

W minionym tygodniu przedstawiciele lotniska podsumowali miniony rok. Jest się z czego cieszyć, bo skokowo wzrosła liczba pasażerów i ilość wykonanych operacji lotniczych. Niepokoi za to likwidacja połączenia z jednym z największych lotnisk w Europie i prowadzone w porcie działania funkcjonariuszy CBA oraz prokuratury.
Przedstawiciele lotniska mówią tylko o „wyższych lotach”, czyli o dynamicznym wzroście ilości pasażerów, planowanej rozbudowie terminala i podniesieniu standardów bezpieczeństwa operacji lotniczych, m.in. przez podwyższenie kategorii systemu ILS. W minionym roku w świdnickim porcie nie zabrakło również „lotów niższych”, wśród nich potężnej afery dotyczącej wydania 1,5 mln zł na misję gospodarczą w Izraelu.

W statystykach coraz lepiej

– Drugi rok z rzędu notujemy największy wśród polskich lotnisk, ponad 42-proc. wzrost odprawionych pasażerów. Dlatego z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że nasze lotnisko to przykład regionalnego portu lotniczego, który na konkurencyjnym rynku w ciągu zaledwie czterech lat działalności osiągnął sukces – tak podsumowuje miniony rok Krzysztof Wójtowicz, prezes Portu Lotniczego Lublin i dodaje: – Chciałbym podziękować naszym pasażerom, bo bez nich nie byłoby tego wyniku.
Rzeczywiście statystyki podlubelskiego portu są bardzo optymistyczne. Ruch lotniczy z lubelskiego lotniska w minionym roku miał największą dynamikę spośród wszystkich portów krajowych. – Porównując wyniki z analogicznymi okresami roku ubiegłego, niemal każdy miesiąc przyniósł rekord. Wzrost liczby pasażerów wahał się od kilkudziesięciu do nawet ponad 100 procent – mówi Piotr Jankowski, rzecznik Portu Lotniczego Lublin.
Ostatecznie pod względem procentowego wzrostu ilości pasażerów Port Lotniczy Lublin uplasował się na 1. miejscu w Polsce, 5. wśród lotnisk Unii Europejskiej oraz na 7 pozycji 378 lotnisk Europy.

Nowy terminal z bezpieczniejszym lądowaniem

Wzrastająca skokowo liczba podróżnych wymusza rozbudowę terminalu pasażerskiego.
– Jesteśmy po wszystkich uzgodnieniach i z urzędem celnym, i ze strażą graniczną. Mamy zgody od wojewody i od Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska. Projekt rozbudowy przygotowuje pracownia ARE, która odpowiadała za wygląd obecnego terminalu – tłumaczył pod koniec minionego roku Krzysztof Wójtowicz. Dodawał również, że nie będzie zwlekał z ogłoszeniem przetargu na rozpoczęcie prac budowlanych. – Dodatkowa powierzchnia terminalu stanie się niezbędna w sezonie letnim 2018 roku
Projekt zakłada dobudowę nowego skrzydła. Po zakończeniu prac powierzchnia terminalu zwiększy się o prawie 2,2 tys. mkw. – Umożliwi to przyjęcie większej liczby pasażerów i rozwój stref handlowych na lotnisku – dodaje Piotr Jankowski.
Od ubiegłego roku świdnickie lotnisko jest również wyposażone w ILS cat.II. Tym samym Lublin Airport stał się piątym lotniskiem w Polsce, na którym działa taki system. Dotąd, jak w większości polskich portów, również w Świdniku funkcjonował ILS cat.I. Podwyższenie kategorii tych urządzeń umożliwia lądowanie na podlubelskim lotnisku w gorszych niż dotychczas warunkach atmosferycznych.

Nowe kierunki, ale bez Frankfurtu

Rok 2016 przyniósł również nowości w siatce połączeń. – W lutym ruszyły loty do Holandii realizowane przez Wizz Air. W sprzedaży pojawiły się też nowe kierunki, które zostaną uruchomione w 2017 roku. Będzie to Barcelona oraz Heraklion, dokąd pasażerów zabiorą linie lotnicze Small Planet – wylicza Piotr Jankowski.
W tym roku wróci również Liverpool. Pasażerowie będą latać do Anglii liniami Wizz Air. W minionym roku nie obyło się również bez niekorzystnych zmian w siatce połączeń. Jesienią pasażerowie po raz ostatni polecieli ze świdnickiego lotniska do Frankfurtu. Tym samym przynajmniej na razie Luthansa zakończyła współpracę z podlubelskim portem. Przedstawiciele lotniska zapewniają, że rozmawiają z innymi przewoźnikami o połączeniu do Frankfurtu lub innego dużego portu przesiadkowego, ale na razie konkretów nie ma.

Służby lustrują lotniska

Na początku 2016 roku sprawą umowy podpisanej z liniami Carpatair, które przez kilka miesięcy były obecne na świdnickim lotnisku, zainteresowali się agenci z Centralnego Biura Antykorupcyjnego. W sierpniu W przedstawiciele CBA poinformowali o zawiadomieniu prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa przez prezesa PLL S.A. – Według ustaleń agentów nieprawidłowości skutkują wyrządzeniem szkody majątkowej w wielkich rozmiarach – 800 000 euro – i dotyczą umowy z rumuńskim przewoźnikiem – informowały służby prasowe CBA.
Funkcjonariusze CBA ustalili, że z powodu nieterminowego regulowania przez pracowników PLL należności wobec Carpatair rumuński przewoźnik zatrzymał 400 tys. kaucji należącej do lubelskiego portu. Takie działanie umożliwiła przedsiębiorcy podpisana w marcu 2014 roku umowa. CBA zarzucało również zarządowi lotniska finansowanie z własnych środków umowy promocyjnej z Carpatair, choć mieli za nią zapłacić sponsorzy.
Kilka tygodni później wypłynęła kolejna sprawa, którą zajęło się CBA. Chodziło o misję gospodarczą do Izraela, za którą zapłacił Port Lotniczy Lublin. Wyjazd dla przedsiębiorców kosztował 1,5 mln zł. CBA uważa, że przy organizacji wyjazdu doszło do szeregu nadużyć skutkujących „niegospodarnym rozporządzaniem mieniem spółki”. Zarzutom zaprzeczają władze świdnickiego lotniska.

W tzw. międzyczasie portem lotniczym zainteresował się również minister ochrony środowiska Jan Szyszko i jego zastępca, Andrzej Szwed-Lewandowski. Władze resortu postanowiły złożyć w sprawie lotniska zawiadomienie do prokuratury. „W celu obrony siedlisk susła perełkowanego przesunięto lokalizację lotniska i wycięto 140 hektarów lasu. Tymczasem dzisiaj na tamtym obszarze nie ma już ani przedstawicieli tego gatunku, ani siedlisk. I właśnie zaniku siedlisk dotyczy składane zawiadomienie” – informowali.
Tyle tylko, że kolonia susła perełkowanego, co prawda zmniejszyła się, ale nadal żyje na zielonej płycie lotniska i jest niezagrożona. Prokuratura odmówiła wszczęcia postępowania w tej sprawie. Kilka dni temu jej postanowienie utrzymał w mocy Sąd Rejonowy Lublin-Zachód z siedzibą w Świdniku. (kal)

Jakie statystyki?

1  000  000 – tylu podróżnych odprawiło się w podlubelskim porcie od grudnia 2012 roku do listopada 2016 roku
377 606 – tylu pasażerów w 2016 roku skorzystało ze świdnickiego lotniska
40 000 – tylu podróżnych odprawiono w sierpniu, czyli w najlepszym pod tym względem miesiącu minionego roku
4000 – tyle operacji lotniczych miało miejsce w Świdniku w 2016 roku
1600 – tyle operacji zostało zrealizowanych w sektorze general aviation