Lubelskie orły

10 stycznia br. dwudziestu czterech medalistów Międzynarodowych Olimpiad Przedmiotowych odwiedziło Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Otrzymali oni listy gratulacyjne od wicepremiera Jarosława Gowina. Wśród laureatów znalazło się trzech uczniów z województwa lubelskiego, w tym dwóch z Lublina.


Nasz region może pochwalić się wieloma utalentowanymi osobami. Wśród nich jest Alicja Maksymiuk, uczennica klasy II o profilu biologiczno-chemicznym III LO im. Unii Lubelskiej w Lublinie. Zdobyła ona brązowy medal na XV Międzynarodowej Olimpiadzie Lingwistyki Matematycznej w Dublinie, jest finalistką krajowej Olimpiady Chemicznej i wielu konkursów matematycznych.
Kolejny wybitny umysł to – Jakub Boguta, absolwent klasy o profilu matematyczno-fizyczno-informatycznym I LO im. Stanisława Staszica w Lublinie. Jest laureatem kuratoryjnych konkursów przedmiotowych z matematyki, fizyki, j. angielskiego, j. niemieckiego. Na XXI Bałtyckiej Olimpiadzie Informatycznej w 2015 r. zdobył brązowy medal. W 2017 r., podczas 48. Międzynarodowej Olimpiady Fizycznej, wywalczył srebrny medal.
Wybitnie wyróżnił się też Przemysław Podleśny, uczeń klasy matematyczno-fizycznej II LO im. Piotra Firleja w Lubartowie. W 2017 r. zdobył medale: złoty (kat. indywidualna) oraz srebrny (kat. drużynowa) na XV Międzynarodowej Olimpiadzie Lingwistyki Matematycznej w Dublinie.
Reprezentanci Polski na międzynarodowych olimpiadach przedmiotowych zdobyli łącznie w ubiegłym roku 31 medali i 5 wyróżnień. Najliczniejszą grupą okazali się laureaci Międzynarodowej Olimpiady Matematyki Lingwistycznej (7 osób) i  Olimpiady Matematycznej (6 medalistów).
– Ruszający w marcu projekt „Szkoła Orłów” stworzony jest właśnie z myślą o najzdolniejszej młodzieży. Jego celem jest stworzenie na polskich uniwersytetach ścieżek kształcenia opartego o system tutoringu, dedykowanych laureatom olimpiad i najlepszym studentom – powiedział podczas uroczystości wiceminister Piotr Dardziński. – Młodzi naukowcy, kształcący się w ramach programu, otrzymają stypendia, a realizujące tutoring uczelnie – wsparcie na utworzenie interdyscyplinarnych ścieżek kształcenia. Zależy nam, żeby najwybitniejsi uczniowie wybierali polskie uniwersytety – podkreślił wiceminister Dardziński.
Wsparciem będą mogły zostać objęte uczelnie publiczne i niepubliczne kształcące min. 100 studentów studiów stacjonarnych, w których co najmniej połowa ocenionych jednostek  organizacyjnych  posiada ocenę parametryczną na poziomie B lub wyższą. Budżet projektu, zaplanowanego na okres od marca 2018 do grudnia 2022 r., wyniesie 25 mln zł.
MG