Mała obwodnica dopięta

Zgodnie z planem, z końcem ubiegłego roku zakończona została jedna z ważniejszym inwestycji drogowych realizowanych przez miasto Świdnik, czyli drugi odcinek al. NSZZ „Solidarność”. Budowa kosztowała 3,2 mln zł.


Prace przygotowawcze związane z budową al. Solidarności trwały kilka lat. Oprócz standardowych procedur związanych z projektem i pozyskaniem pozwolenia na budowę w grę wchodziły jeszcze kwestie uregulowania własności działek i wypłaty odszkodowań za tereny przejęte pod budowę drogi.

Inwestycja nabrała wyraźnego przyspieszenia jesienią 2019 r., kiedy miasto ogłosiło przetarg na budowę pierwszego etapu ulicy, obejmującego odcinek łączący al. Jana Pawła II i ul. ks. J. Hryniewicza. Ten fragment ulicy został oddany do użytku w grudniu ub. r. Oprócz 1,2 km asfaltowej drogi, wybudowano chodnik, ścieżkę rowerową, odwodnienie, oświetlenie, zjazdy na posesje i przystanki autobusowe.

W ubiegłym roku miasto ogłosiło przetarg na budowę drugiego odcinka drogi, od ul. Hryniewicza do ul. Kusocińskiego z pełną infrastrukturą. Wykonawca – Przedsiębiorstwo Robót Drogowych z Lubartowa – miało czas do końca roku i ten termin został dotrzymany. – Z końcem 2021 r. została zakończona jedna z ważniejszych inwestycji dla naszego miasta. Można już korzystać z całości „małej obwodnicy”, czyli al. NSZZ „Solidarność”, łączącej al. Lotników Polskich z ul. Kusocińskiego.

Pierwszy odcinek został ukończony w 2020 r., a budowa drugiego etapu trwała od czerwca minionego roku. Koszt części łączącej ul. Hryniewicza z ul. Kusocińskiego to 3,2 mln zł, a wartość całej inwestycji to ponad 14 mln zł, z czego ok. 5 mln zł pochodziło z Funduszu Dróg Samorządowych. Budowa al. NSZZ „Solidarność” to jeden  z bardzo ważnych etapów tworzenia sieci komunikacyjnej miasta. Nowo powstała ulica ułatwi komunikację oraz otworzy południową część miasta na tereny inwestycyjne – napisał na Facebooku burmistrz Świdnika, Waldemar Jakson.

Pytanie o skrzyżowanie

Temat nowo wybudowanej al. Solidarności został poruszony także podczas ostatniej sesji Rady Miasta Świdnik. Radny Waldemar Białowąs (KO) zgłaszał wątpliwości dotyczące skrzyżowania nowej drogi z ul. Wiejską.

– Oś al. Solidarności „wchodzi” w ogrodzenia ul. Wiejskiej. Czy ten wjazd zaprojektowano prawidłowo? – pytał radny.

Wiceburmistrz Marcin Dmowski wyjaśniał, że w związku z budową ulicy Wiejskiej ogrodzenia pobliskich posesji trzeba będzie przesunąć. Ulica będzie budowana zgodnie ze śladem wytyczonym przez projekt, a stary wjazd w Wiejską pokrywa się z nim tylko w części. Przejęcie prywatnych gruntów pod drogę i chodnik odbędzie się w ramach tzw. specustawy drogowej. Radny pytał również, czy mieszkańcy już wiedzą, że miasto przejmie część ich działek. Na to pytanie nie otrzymał jednak jednoznacznej odpowiedzi.

– Jeśli chodzi o pozyskiwanie pozwoleń na budowę w trybie specustawy mieszkańcy są oczywiście informowani – mówił M. Dmowski. – Od decyzji można się odwoływać, ale nie można niejako wstrzymywać procesu budowlanego. Tu bardziej chodzi o dyskusję o wysokości odszkodowania. Jeśli ktoś się zgodzi w terminie niezwłocznym, wtedy może uzyskać 5 proc. ceny więcej. (w)

News will be here