Nie czekaj na światła

Kilka godzin po wyłączeniu świateł na skrzyżowaniu ulic Zelwerowicza i Choiny... doszło do wypadku

Na prawie 30 skrzyżowaniach w Lublinie wyłączona została sygnalizacja świetlna. Wszystko oczywiście przez epidemię koronawirusa i związany z nią mały ruch na ulicach. Dla niektórych kierowców jazda przy wyłączonych światłach okazała się zbyt dużym wyzwaniem.


– Z uwagi na zmniejszony ruch drogowy wyłączonych zostało 27 sygnalizacji świetlnych na skrzyżowaniach, które pracują teraz w trybie żółtego pulsu – poinformował w ubiegłym tygodniu Grzegorz Jędrek z biura prasowego ratusza. Dla niektórych kierowców jazda przy wyłączonej sygnalizacji, jedynie według wskazań znaków, okazała się zbyt dużym wyzwaniem. Kilka godzin po wyłączeniu świateł na skrzyżowaniu ulic Zelwerowicza i Choiny… doszło do wypadku.

To nie jedyne zmiany, związane z epidemią koronawirusa. – W trakcie epidemii 67 przejść dla pieszych zostało przełączonych w tryb automatycznego wzbudzania – mówi G. Jędrek.

„Przejście w tryb automatycznego wzbudzania” to mówiąc prościej wyłączenie przycisków, których piesi dotykają, aby zapalić zielone światło na przejściu. Obecnie zapala się ono „samodzielnie”. – Modyfikacja działania detektorów na przejściach z jednej strony zapewni zwiększenie bezpieczeństwa pieszych eliminując lub ograniczając (na części skrzyżowań wciąż trzeba dotknąć przycisku – przyp. aut.) konieczność ich bezpośredniego kontaktu z przyciskami, z drugiej strony nie spowoduje drastycznego pogorszenia sytuacji w ruchu drogowym – tłumaczy G. Jędrek.

Modyfikacja pracy świateł to jedna z możliwości, jakie daje System Zarządzania Ruchem, który obejmuje ponad 90 sygnalizacji i „osygnalizawanych przejść dla pieszych”. – System pozwala także na stały nadzór zachowania kierujących pojazdami i pieszych na wyłączonych sygnalizacjach. W przypadkach stwierdzenia takiej potrzeby, poszczególne sygnalizacje zostaną ponownie włączone w tryb trójkolorowy – wyjaśnia G. Jędrek.

Sygnalizacje wyłączone: Lipowa – Okopowa – Skłodowskiej; Al. Zygmuntowskie – al. Unii Lubelskiej; Droga Męczenników Majdanka – Grabskiego – Sulisławicka; Okopowa – Chopina; Lubartowska – Ruska – Biernackiego; przejście przez Mełgiewską (przy Frezerów); Lubomelska – Czechowska; Dolna Panny Marii – al. Piłsudskiego – Szczerbowskiego; przejście przez al. Warszawską (przy Bajkowej); al. Warszawska – Czeremchowa; Turystyczna – wjazd do E. Leclerc; Orkana – Zwycięska; Orkana – Poznańska; Orkana – Roztocze; Lipowa – Ofiar Katynia; Droga Męczenników Majdanka – Hanki Ordonówny; Metalurgiczna – Grygowej; al. Unii Lubelskiej – wjazd do CH Vivo; Zelwerowicza – Choiny; Męczenników Majdanka – Garbarska; Męczenników Majdanka – Startowa; Wieniawska – Lubomelska – Leszczyńskiego – Tramecourta; Nałęczowska — Łącznica Wschód; Nałęczowska — Łącznica Zachód; Wrotkowska — Inżynierska; Krochmalna – Lubelskiego Lipca 80 – Diamentowa; Fabryczna – Bronowicka – Kościelna

Wybrane sygnalizacje z wyłączonymi przyciskami: Al. Racławickie – Krakowskie Przedmieście – Lipowa; Narutowicza – al. Piłsudskiego – Lipowa; al. Piłsudskiego – Al. Zygmuntowskie; Droga Męczenników Majdanka – Wolska – Łęczyńska; Droga Męczenników Majdanka – Lotnicza; Droga Męczenników Majdanka – Krańcowa; Krakowskie Przedmieście – 3 Maja – Kołłątaja; Krakowskie Przedmieście – Chopina – Ewangelicka; Krakowskie Przedmieście – Wieniawska; al. Unii Lubelskiej – Zamojska; Narutowicza – Głęboka – Muzyczna – Nadbystrzycka; 1-go Maja – Kunickiego – Wolska – Plac Bychawski; Plac Bychawski – Młyńska – al. Piłsudskiego – Lubelskiego Lipca ‘80; al. Warszawska – al. Sikorskiego – Al. Racławickie – al. Kraśnicka; Al. Racławickie – Głowackiego; Al. Racławickie – Sowińskiego – Poniatowskiego; Al. Racławickie – al. Długosza. gr