Nissan testuje chłodzący lakier

Nissan testuje innowacyjny lakier, który pomaga obniżyć temperaturę w kabinie samochodu latem i dzięki temu zmniejszyć zużycie energii przez układ klimatyzacji. Projekt wpisuje się w działania japońskiej marki na rzecz wprowadzania różnorodnych innowacji, które ułatwiają podróżowanie i przyczyniają się do kształtowania czystszego i bardziej zrównoważonego świata.

Lakier powstał we współpracy z firmą Radi-Cool, specjalizującą się w produktach do chłodzenia radiacyjnego, a w jego składzie znajdziemy metamateriały, czyli syntetyczne materiały kompozytowe o strukturach, które wykazują właściwości niespotykane w naturze. W listopadzie 2023 r. Nissan rozpoczął 12-miesięczny test wykonalności na terenie Międzynarodowego Terminalu Lotniczego Tokio-Haneda. We współpracy z Japan Airport Terminal Co., Ltd., Radi-Cool Japan i służbami lotniskowymi All Nippon Airways (ANA) chłodzący lakier Nissana został zastosowany w samochodzie technicznym Nissan NV100 używanym przez służby lotniskowe ANA.

Duża, otwarta przestrzeń płyty lotniska Haneda okazała się idealnym środowiskiem do przeprowadzenia oceny praktycznej przydatności lakieru w warunkach wysokich temperatur. Testy jeszcze się nie zakończyły, ale dotychczasowe rezultaty są bardzo obiecujące. W samochodzie pokrytym lakierem chłodzącym Nissana odnotowano obniżenie temperatury nadwozia nawet o 12 stopni Celsjusza, a wnętrza o 5 stopni Celsjusza w porównaniu z samochodem wykończonym tradycyjnym lakierem.

Podczas testów oba samochody stały zaparkowane obok siebie w pełnym słońcu. Właściwości chłodzące lakieru są szczególnie zauważalne, gdy samochód jest zaparkowany na słońcu przez dłuższy czas. Do chłodniejszej kabiny nie tylko przyjemniej się wsiada, lecz także wymaga ona krótszego czasu pracy klimatyzacji, aby obniżyć temperaturę wnętrza do komfortowego poziomu. Pomaga to zmniejszyć obciążenie silnika, a w przypadku samochodu elektrycznego – pobór energii z akumulatora. W obu układach napędowych można spodziewać się poprawy wydajności, a także komfortu pasażerów.

Metamateriał wykorzystany w lakierze Nissana posiada w swojej mikrostrukturze dwie cząstki, które reagują na światło. Jedna z nich odbija promienie z zakresu bliskiej podczerwieni w świetle słonecznym, które zwykle powodują drgania na poziomie molekularnym w żywicy tradycyjnych lakierów, co prowadzi do produkcji ciepła. Druga cząstka stanowi prawdziwy przełom – wytwarza fale elektromagnetyczne, które neutralizują promienie słoneczne poprzez przekierowanie energii z dala od samochodu, do atmosfery. Połączenie tych cząstek zawartych w chłodzącym lakierze Nissana ogranicza przenikanie ciepła do powierzchni takich jak dach, pokrywa silnika, drzwi oraz panele.