Nowy ratusz robi wrażenie

Okazały fronton, ocieplone ściany, wygodny parking, a w środku przestrzeń, klimatyzacja, windy i inne udogodnienia dla niepełnosprawnych – tak wygląda nowa siedziba Urzędu Miasta Świdnik. Ale zanim mieszkańcy miasta będą w niej „załatwiać sprawy”, potrzeba jeszcze trochę czasu – nowy urząd otwarty zostanie prawdopodobnie w październiku.


Budowa nowego ratusza od początku budziła wiele emocji. Wśród świdniczan wciąż słychać głosy, że decyzja o zmianie siedziby była błędna, a 12 ml zł, które miasto wyda na adaptację gmachu po gimnazjum na potrzeby nowego magistratu, można było zainwestować lepiej np. w drogi czy infrastrukturę sportową. Ten argument często podnosiła też opozycja. Urzędnicy od początku odpierali te zarzuty, tłumacząc, że stara siedziba jest niefunkcjonalna, a jej utrzymanie generuje olbrzymie koszty.
Przed tygodniem do mediów trafiła informacja prasowa firmy Skanska, która wygrała przetarg na wykonanie prac adaptacyjnych budynku po Gimnazjum nr 2 na nową siedzibę Urzędu Miasta. Jak czytamy w piśmie, obiekt już uzyskał zgodę na użytkowanie. Nowa placówka jest nie tylko większa od dotychczasowej, ale będzie też bardziej oszczędna, bo zakres robót obejmował termomodernizację, umożliwiającą bardziej ekonomiczne wykorzystanie obiektu.
Budowlańcy podkreślają również wyjątkowo ładny wygląd budynku.
– Nowa bryła została podświetlona lampami LED. Wyjątkowy charakter elewacji budynku nadaje wykorzystanie w niej kamienia w dwóch wariantach kolorystycznych, a także wprowadzenie elewacji wentylowanej z płyt Trespa. Kolor tego drugiego rozwiązania nawiązuje do charakterystycznych lubelskich lessów – mówi Roman Kawa, kierownik budowy, Skanska.
W środku znalazły się m.in. klimatyzowane biuro obsługi klienta, windy i inne udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. W miejscu dawnej sali gimnastycznej powstały sale obrad. Na parterze, poza biurem obsługi klienta, znajdzie się Urząd Stanu Cywilnego i sala ślubów. Na kolejnych piętrach ulokowane zostaną odpowiednie wydziały oraz gabinety pracowników magistratu. W ramach inwestycji powstał też parking na 74 auta.
Michał Piotrowicz, zastępca burmistrza, tłumaczy, że choć nowy ratusz uzyskał zgodę na użytkowanie już 28 kwietnia, bo tego wymagało od wykonawcy miasto, wciąż trwają w nim odbiory.
– Budynek faktycznie jest śliczny, ale wciąż w trakcie odbiorów. Mieliśmy pewne sugestie poprawek dla wykonawcy, a ten zobowiązał się, że niezwłocznie upora się z najważniejszymi z nich. Kiedy wszystkie te prace dobiegną końca, odbierzemy budynek i zaczniemy go wyposażać – powiedział nam w ubiegły piątek wiceburmistrz.
Czego konkretnie dotyczyły zgłoszone wykonawcy sugestie poprawek, M. Piotrowicz nie chce zdradzić.
– Mogę powiedzieć jedynie, że nie są to poważne rzeczy, tylko drobnostki – mówi.
Pierwszym etapem urządzania do nowego ratusza będzie montaż wyposażenia stałego. Następie przeniesione ma zostać archiwum, systemy informatyczne i wydziały, które bezpośrednio nie obsługują klientów. Na samym końcu – to, jak prognozują urzędnicy, nastąpi w październiku tego roku – przeniesione zostaną te komórki, które zajmują się obsługą mieszkańców. (w)