Ostatni „stary” Jelcz trafił pod młotek

Ostatni „stary” Jelcz zjechał z trasy wiosną tego roku

Na lubelskich ulicach nie zobaczymy już żadnego autobusu marki Jelcz M121M. Ostatniego, mającego grubo ponad 20 lat i na liczniku ponad milion przejechanych kilometrów Jelcza M121M MPK wycofało z eksploatacji kilka tygodni temu. Nie podzielił on jednak losów swojego starszego o blisko 25 lat „brata” Gutka, czyli Jelcza 272 MEX, tzw. „ogórka”, który do dziś wozi po mieście turystów. Ostatni Jelcz trafił pod młotek.

W lubelskim MPK ostatnim pojazdem pamiętającym jeszcze XX wieku był Jelcz M121M o numerze taborowym 2241. Na wiosnę został on wycofany z liniowej eksploatacji, po czym na początku czerwca został wystawiony na sprzedaż. Przez ponad 20 lat swojej służby przejechał grubo ponad milion kilometrów i przewiózł setki tysięcy pasażerów. Kilka miesięcy wcześniej z taboru MPK zniknęły ostatnie Neoplany i stare Mercedesy.

Historię tych pojazdów przypomina Weronika Opasiak, rzeczniczka prasowa Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Lublinie. – W sumie zakupiliśmy 41 egzemplarzy Jelcza M121M, a pierwszy pojazd tego modelu z numerem inwentarzowym 2176 został przyjęty na stan przedsiębiorstwa dokładnie 4 października 1995 roku. Wycofanie ostatnich sztuk nastąpiło w tym roku, zatem autobusy te jeździły w służbie lubelskiego MPK przez ćwierć wieku – mówi Opasiak.

Przedstawicielka komunalnego przewoźnika przypomina także o dłuższych Neoplanach, które u schyłku XX wieku kupowano razem ze standardowymi Jelczami. Były one prawdziwą  rewolucją na lubelskich ulicach, gdyż miały aż 15 metrów długości, a nie były przy tym „przegubowcami”. Ze względu na ich długość przez kierowców i pasażerów szybko zostały ochrzczone „deskorolkami”.

– Kupiliśmy ich łącznie 28 sztuk, pojawiły się około rok później niż Jelcze M121M. Pierwszy z Neoplanów o numerze taborowym 2191 został przyjęty 18 listopada 1996 roku, a jako ostatni został sprzedany pojazd o numerze 2227 i stało się to dokładnie 24 października 2019 roku. Kursowały zatem po Lublinie przez 23 lata – informuje rzeczniczka MPK Lublin.

Obecnie lublinianie podróżują znacznie nowszymi i całkowicie niskopodłogowymi autobusami (Jelcze czy Neoplany miały niską podłogę tylko w pierwszych i środkowych drzwiach – przyp. red.) głównie takich marek jak Autosan, Mercedes, Solaris, Jelcz M121I4 czy Ursus.

Marek Kościuk