Troje mieszkańców powiatu świdnickiego padło w ostatnim czasie ofiarą internetowych oszustów. Chcieli sprzedać przedmioty na popularnym portalu z ogłoszeniami, a stracili oszczędności. Policjanci apelują o zachowanie rozwagi i ostrożności podczas transakcji online.
– Trzeba przyznać, że pomysłowość oszustów nie zna granic. Ciągle pojawiają się nowe metody. Jeżeli chodzi o portale aukcyjne i ogłoszeniowe do tej pory najczęściej ofiarami oszustów padały osoby kupujące, które po opłaceniu transakcji nie otrzymywały towaru, a kontakt ze sprzedającym się urywał. Tym razem przestępcy wzięli sobie na celownik osoby, które sprzedają swoje towary w sieci – mówi asp. Elwira Domaradzka, oficer prasowy KPP w Świdniku.
Świdnicka policja w ostatnim czasie przyjęła trzy zawiadomienia od osób pokrzywdzonych. W jednym przypadku mężczyzna wystawił na sprzedaż opony i… stracił ponad 1000 zł. W drugim przypadku z konta bankowego kobiety wystawiającej na sprzedać sukienkę zniknęło ponad 500 zł. Kolejna mieszkanka Świdnika straciła w ten sposób 950 zł.
– Nowa metoda polega na tym, że sprzedający otrzymuje wiadomość od kupującego, że ten zapłacił już za przedmiot i prosi o wejście w link do potwierdzenia płatności. Najczęściej wiadomości takie od kupujących pojawiają się poza portalem ogłoszeniowym, najczęściej w komunikatorze. Po kliknięciu linku pojawia się strona łudząco podobna do strony portalu ogłoszeniowego i znajduje się na niej formularz z prośbą o podanie danych karty, stanu konta oraz kodu weryfikacyjnego. Tym sposobem oszust ma już wszystkie dane, aby dokonać kradzieży pieniędzy z konta – tłumaczy E. Domaradzka.
Policjanci przypominają, aby czytać SMS-y z banków i zwracać uwagę na to, co się autoryzuje, mieć ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów, rozliczać się przez dany portal i unikać bezpośrednich transakcji. Powinniśmy też uważać na próby nawiązania kontaktu poza portalem, np. przez komunikatory, zwracać uwagę na adres widoczny w przeglądarce na formularzach, gdzie jesteśmy proszeni o wpisywanie swoich danych i zwracać uwagę na poprawność językową strony, na której przekazuje się dane karty, gdyż fałszywe strony często zawierają błędy. (w)