Peron PKP znika z Żulina

Jeden z mieszkańców Żulina w gminie Łopiennik Górny jest oburzony planami likwidacji peronu PKP w tej miejscowości i przeniesieniu jej na koniec miejscowości Bzite. – Przecież tam jest już pole. To teraz sarny i bażanty będą pociągami jeździć? – ironizuje. Rafał Wilgusiak z PKP Polskie Linie Kolejowe, nie zgadza się z tymi zarzutami.

Kilka dni temu dostaliśmy list od rozgoryczonego mieszkańca Żulina. Mężczyzna dowiedział się z naszej gazety o planach likwidacji peronu kolejowego, znajdującego się w tej miejscowości i przeniesieniu go do Bzitego w gminie Krasnystaw. – Ponad 80 lat temu mądrzy ludzie zdecydowali, że w Żulinie powstanie peron PKP, a dziś ktoś chce to zniszczyć – przekonuje nasz Czytelnik. Mężczyzna wspomina, że kiedyś przy stacji PKP w Żulinie pracowało kilka osób. Znajdował się tu nawet specjalny budynek, miejsce to tętniło życiem. Z roku na rok umniejszano jednak kolejową rolę Żulina, a dziś ktoś chce całkiem zniszczyć tutejszy peron.

– Nowy ma powstać na końcu wsi Bzite. Przecież tam prawie nikt nie mieszka, z pociągów będą chyba korzystać okoliczne sarny, zające i bażanty – czytamy w liście. Według mężczyzny z peronu kolejowego w Żulinie korzystali nie tylko mieszkańcy tej miejscowości, ale i ludzie mieszkający w Borowicy, Woli Żulińskiej czy Józefowa. – Kto skorzysta z przystanku w Bzitem? Chyba tylko kilku mieszkańców Bzitego. Inne wsie nie mają takiego połączenia z Bzitem, jak mają z Żuliniem. Nawet jeżeli chodzi o Bzite, to mieszkańcy mieszkający wokół kościoła, nie będą korzystać z peronu w Bzitem, bo co dwie godziny mają busa, a także większość ma swoje samochody – przekonuje mieszkaniec gminy Łopiennik Górny.

Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe nie zgadza się z zarzutami naszego Czytelnika. – Przesunięcie peronu przystanku Żulin o 800 metrów w kierunku miejscowości Józefów i Bzite przybliży kolej do większej liczby osiedli oraz domów. Większość mieszkańców Żulina i Woli Żulińskiej korzysta z przystanku Zagrody Kościół, do którego prowadzi krótsza droga – mówi Wilgusiak.

Rzecznik podkreśla, że zmiana lokalizacji przystanku Żulin była przedmiotem konsultacji społecznych, które zostały przeprowadzone z mieszkańcami i władzami powiatu krasnostawskiego 13 listopada 2019 r. – Mieszkańcy uczestniczący w spotkaniu nie mieli uwag do nowej lokalizacji przystanku Żulin.

Warto podkreślić, że budowa nowego przystanku Żulin poprawi komfort podróży. Peron będzie wyższy, wyposażony w nowe ławki, wiatę oraz tablice z rozkładami jazdy. Powstanie lepsze oświetlenie oraz dogodne dojście dla osób z ograniczonymi możliwościami poruszania się – zapewnia.

Wilgusiak informuje też, że w ramach modernizacji trasy Rejowiec – Zawada – Zamość Szopinek, przebudowane zostaną perony na ośmiu stacjach i przystankach. Prędkość pociągów ma się zwiększyć do 120 km/h. Inwestycja zakłada też budowę łącznicy w Zawadzie, która połączy linie Rejowiec – Zawada (nr 69) oraz Zawada – Zamość nr (72). W ramach zadania przewiduje się budowę nowego przystanku Zawada Wschodnia w rejonie włączenia łącznicy do linii nr 72.

Dobudowany tor o długości 2 km i modernizacja linii pozwoli na skrócenie czasu podróży z Zamościa do Lublina ok. 20 min. – Sprawniej pojadą pociągi towarowe. Pracami zostanie objęte 59 przejazdów kolejowo-drogowych, z których 32 będą wyposażone w nowe urządzenia przejazdowe. Dzięki temu wzrośnie bezpieczeństwo ruchu kolejowego i poprawi się komunikacja samochodowa w regionie.

Sprawne przejazdy pociągów zapewnią nowoczesna systemy sterowania ruchem kolejowym. W Zawadzie powstanie Lokalne Centrum Sterowania, które obejmie stacje Izbica, Ruskie Piaski, Zawada, Zamość. Dzięki temu możliwe będzie prowadzenie stałego nadzoru nad ruchem pociągów z jednego miejsca. Zwiększy się poziom bezpieczeństwa i przepustowość linii, co pozwoli na kursowanie większej liczby pociągów – tłumaczy. (kg)