„Piątka” ożywi murale

Jako pierwszy „piątka” ożywi mural z Januszem Kusocińskim namalowany na ścianie ich szkoły

Szkoła Podstawowa nr 5 dostała grant na realizację projektu „Ożywiamy murale” w ramach, którego świdnickie murale będą oznaczone kodami QR, po których zeskanowaniu na smartfonie albo tablecie, będzie można poznać historię malowidła. Projekt przygotowany przez uczniów „piątki” został doceniony w ogólnopolskim konkursie „Projektanci edukacji”.


Autorem świdnickich murali jest Paweł Kasperek, który współpracuje z Miejskim Ośrodkiem Kultury przy projekcie „Kadry Świdnika”. W mieście jest już kilkanaście ściennych grafik przedstawiających najważniejsze postaci i wydarzenia z historii Świdnika. Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 5 wpadli na pomysł jak dzięki nowoczesnym technologiom o tym co przedstawiają murale mogli się również dowiedzieć odwiedzający lotnicze miasto goście.

Ma w tym pomóc oznaczenie murali kodem QR, po którego zeskanowaniu będzie można wysłuchać, również w językach obcych, krótkiego wykładu lub przeczytać informację o danym muralu. By zdobyć fundusze na realizację przedsięwzięcia uczniowie zgłosili swój pomysł do ogólnopolskiego konkursu „Projektanci edukacji”. W ubiegłym tygodniu ogłoszono wyniki I etapu konkursu, w którym wybranym przez internautów i jury projektom, przyznano granty w wysokości 1 tys. zł. Wśród 75 wybranych projektów znalazł się „Ożywimy murale”.

– Jesteśmy niesamowicie zadowoleni, że nasz pomysł został nagrodzony w konkursie, do którego zgłoszono aż 887 pomysłów, w tym aż 507 w kategorii, w której rywalizował nasz projekt – mówi Marcin Paśnikowski, koordynator projektu i nauczyciel języka angielskiego w Szkole Podstawowej nr 5 w Świdniku.

– Już po feriach zaczynamy prace nad ożywieniem pierwszego z murali, ilustrującego naszego patrona, złotego medalistę olimpijskiego Janusza Kusocińskiego. Po zeskanowaniu kodu QR będzie można posłuchać podcastu na temat „Kusego” oraz obejrzeć krótki film nagrany przez naszych uczniów.

Pomysł „piątki” ma szansę na zdobycie dodatkowych 2 tysięcy złotych w II etapie konkursu, gdzie jury przyzna Złote Granty najlepszym jego zdaniem projektom w kategoriach: budujemy relacje, stosujemy nowe technologie, myślimy nieszablonowo, działamy z sercem i prezentujemy projekt. Wyniki zostaną ogłoszone 20 maja.

– Nasza inicjatywa wpisuje się w realizowane w szkole projekty Erasmus+ „Teaching Cultural Heritage with Digital Technologies” oraz „Fiers d’ętre Européens!”, dzięki którym młodzi ludzie mogą uczyć się na temat swojej historii i dziedzictwa kulturowego mądrze i kreatywnie korzystając z nowoczesnych technologii.

Chcemy, aby nasi partnerzy z Niemiec, Hiszpanii, Portugalii, Włoch, Francji, Szwecji, Łotwy i Chorwacji pomogli nam opracować inne wersje językowe stworzonych nagrań, tak aby goście z całej Europy, odwiedzający nasze miasto, mieli okazję poznać ważne wydarzenia naszego miasta, regionu i kraju – dodaje M. Paśnikowski. JN