Pijmy na zdrowie!

Ratownicy apelują, by w taką pogodę unikać alkoholu, bo nawet najmniejsza dawka może okazać się śmiertelnie niebezpieczna. Dzieciom nie należy dawać słodkich napojów, a przy dużym wysiłku w upalne dni zalecana dzienna dawka wody to nawet 4 litry.

Wysokie temperatury są dokuczliwe praktycznie dla wszystkich, ale w szczególności na niebezpieczeństwo narażone są dzieci i osoby starsze oraz z chorobami kardiologicznymi. W upalne dni karetki jeżdżą częściej niż zwykle – w większości do pacjentów, u których wystąpiły duchoty, zawroty głowy, omdlenia, zasłabnięcia, zaburzenia układu krążenia. A zgodnie z prognozami fale gorąca mają się utrzymać jeszcze przez kilka dni, dlatego specjaliści biją na alarm.

Co zrobić, by przetrwać jakoś upały? Osoby z grupy szczególnie narażonej na niebezpieczeństwo nie powinny wychodzić na dwór między godz. 10 a 16, kiedy słońce najmocniej operuje. W upały powinniśmy być na dworze nie dłużej niż dwie godziny, starając się przy tym pozostawać w cieniu i nosić luźne, przewiewne ubrania. Zakupy lepiej robić rano lub wieczorem, gdy powietrze jest znacznie chłodniejsze. Przewlekle chorzy powinni pamiętać o systematycznym braniu leków. Ryzykowne może okazać się też wsiadanie do nagrzanego na słońcu auta bez przewietrzenia go, bo temperatura wewnątrz pojazdu po 20 minutach wynosi już 50 stopni Celsjusza, a po upływie 40 minut – prawie 60 stopni.

Przede wszystkim jednak należy w miarę możliwości unikać zbędnego wysiłku (bieganie w upał może doprowadzić do odwodnienia, skurczów mięśni, przegrzania organizmu lub do udaru cieplnego).

– Ważne jest odpowiednie nawadnianie organizmu. Im więcej się pocimy, tym więcej powinniśmy pić. W szczególności dotyczy to osób, które pracują fizycznie czy uprawiają sport, przebywając na słońcu. Ważne też, by dzieciom podawać wodę niegazowaną, a nie słodzone, barwione napoje – przestrzega Anetta Szepel, pielęgniarka koordynująca ze Stacji Ratownictwa Medycznego w Chełmie.

Według znowelizowanych norm żywienia dorosły mężczyzna powinien spożywać 2,5 l płynów na dobę (z napojów i produktów żywnościowych), zaś kobieta – 2 l. Kobiety w ciąży – 2,3 l płynów w ciągu dnia, zaś karmiące – 2,7 l. Chłopcy w wieku 10-12 lat powinni spożywać dziennie 2,1 l wody, starsi w wieku 13-15 lat – 2,35 l, a wieku 16-18 lat – 2,5 l. Dziewczynka w wieku 10-12 lat powinna spożywać 1,9 l wody, nastolatka w wieku 13-15 lat – 1,95 l, a dziewczynka starsza – 2 l.

Z kolei niemowlęta do pół roku – od 700 ml do 1 l, a starsze od pół roku do roku – od 800 ml do 1 l wody. Podczas upałów zalecana dzienna dawka spożycia wzrasta nawet dwukrotnie, tzn. przy dużym wysiłku, żeby nie nabawić się problemów zdrowotnych, powinniśmy pić dziennie nawet 4 l wody (najlepiej zawsze mieć pod ręką butelkę wody).

Przed czym jeszcze przestrzegają ratownicy? By w gorące dni unikać alkoholu. Nawet mała dawka przy takiej pogodzie może okazać się śmiertelnie niebezpieczna. (pc)