Poznają historię swojego miasta

Grupa uczniów z ZSZ nr 1 i II LO we Włodawie zakończyła semestr jesienny Szkoły Dialogu. Jest to jedna z 17 szkół z całej Polski, które przystąpiły do tego unikatowego programu, który ma na celu zapoznanie uczniów ostatnich klas szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych z historią Żydów w Polsce oraz ich wkładem w społeczny, kulturalny i ekonomiczny rozwój naszego kraju. Uczestnicy poznają rolę, jaką Żydzi odgrywali w ich miastach, lokalną historię, która bardzo często nie jest im znana.

Zadaniem każdej z grup projektowych było przygotowanie wycieczki pokazującej miejsca związane ze społecznością żydowską zamieszkującą niegdyś ich miejscowość. W zależności od możliwości i preferencji młodzież mogła przeprowadzić wycieczkę w przestrzeni rzeczywistej, zapraszając na nią wybraną przez siebie grupę lub stworzyć i opublikować wirtualną trasę, używając narzędzi cyfrowych. Poza tym obowiązkowym punktem, uczniowie i uczennice często decydowali się na liczne działania dodatkowe.

Włodawska grupa składała się z 23 uczniów pod kierunkiem nauczyciela historii Mariusza Czuja. W programie zajęć była m.in. wizyta w Muzeum – Zespole Synagogalnym we Włodawie i rozmowa z Agnieszką Ignatiuk na temat projektu i dziejów Żydów we Włodawie. Uczniowie rozmawiali także z mieszkańcami Włodawy, którym historia Żydów jest bliższa lub ją pamiętają. Korzystali z różnych książek opisujących historię Żydów Włodawskich. Internet to było również źródło ich informacji.

Jednym z form uczestnictwa w projekcie byłą zabawa terenowa z uczniami szkoły podstawowej. Celem gry w ramach edukacji rówieśniczej było przybliżenie młodszym koleżankom i kolegom dziejów społeczności żydowskiej we Włodawie, a także upamiętnienie Żydów mieszkających niegdyś na terenie miasta. Pomimo pandemii, nauki zdalnej, a także pogodowych przeciwności udało się zorganizować grę terenową. Uczestnicy byli bardzo zadowoleni i usatysfakcjonowani werdyktem. Dodatkowo zdobyli sporo interesujących informacji na temat Żydów z Włodawy w atrakcyjny i bezstresowy sposób.

– Odbiorcami naszych działań byli także uczniowie z Szkoły Podstawowej nr 3 Włodawie, dwie klasy VII a i VII e z wychowawczyniami – mówi M. Czuj. – Byli bardzo zadowoleni, że nauka poprzez zabawę sprawia im ogromną radość. Było to szczególnie widać na finale gry terenowej na warsztatach szkolnych. Do wyłonienia zwycięskiej drużyny był potrzebny quiz wiedzowy z żydowskich dziejów Włodawy.

Uczniom ta forma przekazywania wiedzy o historii bardzo się podoba. – Najbardziej podobała nam się wspólna praca, zespołowe spotkania, szukanie informacji, podział obowiązków w grupie, a także wspólna nauka i poznawanie historii żydowskiej w mieście, w którym mieszkamy, uczymy się i wychowujemy. Tak, już sam pomysł bardzo nam się spodobał, praca nad tym sprawiała nam ogromną przyjemność, dlatego bardzo chcielibyśmy to kontynuować i zaangażować większą ilość osób – mówią uczestnicy z „Modrzaka”

Warto dodać, że po semestrze jesiennym nastąpi praca nad oceną projektów i wyborem tegorocznych nominowanych i zwycięskich projektów, które ogłoszone zostaną podczas oficjalnego podsumowania Szkoły Dialogu 2021 wczesną wiosną. (p)

News will be here